HALAMAN SANTAI

Ahad, 29 November 2009

Setiap Perjuangan Perlukan Pergorbanan

Oleh Nyza Ayob


Kesanggupan golongan muda bersedia menjadi 'murabitun' iaitu petugas sepanjang masa untuk melaksanakan tanggung jawab perjuangan PAS di semua peringkat merupakan pengorbanan yang sangat besar dalam masyarakat.Ketua Pemuada PAS Pusat, Ustaz Nasruddin Hassan menegaskan n sebahagian daripada petugas ini ada yang tidak mengambil elaun tetapi berkorban masa dan tega mereka demi meihat dakwah dan risalah Islam dapat diterima masyarakat.

"Kita menyedari tanggung jawab atau pun tugas mereka lebih banyak daripada masa yang ada. Jika tidak ada petugs-petugas Murabitun ini mungkin akan menghadapi kesukaran untuk mengaktifkan gerak kerja Pemuda PAS.

"Mereka juga mempunyai keluarga dan mempunyai tanggung jawab di bawah mereka tetapi sanggun dikorbankan semata-mata untuk melihat Islam ditegakkan,"katanya sewaktu dihubungi Harakah.

Tambahnya lagi, ada antara Pemuda PAS yang tidak menerima tawaran -tawaran kerjaya yang lumayan demi mematuhi tuntutan jemaah.

Beliau juga menganggap pengorbanan guru-guru Pasti juga tiada tolak bandingnya.

"Guru-guru Pasti ada yang menerima elaun hanya RM 400 ke RM 500 sebulan. Tetapi tugas mereka mendidik anak-anak bangsa sangat besar dan tinggi. Sementara di sebelah petang atau sebahagian masa yang lain mereka terlibat pula dengan aktiviti Dewan Muslimat PAS sama ada di peringkat negeri, kawasan atau cawangan.

"Sudah tentulah perjuangan mereka tidak ada taranya. Pengorbanan mereka hanya Allah sahaja yang boleh memberikan ganjaran buat mereka,"katanya.

Dalam menghayati pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail yang sanggup mengorbankan lebih daripada tenaga dan harta semata-mata taat kepada Allah, justeru katanya kepada yang telah berkorban segala-galanya usahlah rasa kesal.

Jelasnya, kepada golongan Pemuda PAS yang telah berjuang dan berkorban, jangan merasai kekurangan atau berasa ketinggalan berbanding orang lain yang bersenang lenang.

Dalam pada itu katanya, keberanian anak-anak muda menempuhi rintangan dan halangan menyebabkan ada yang ditangkap dan dipenjara tetapi kerana sebuah perjungan, ramai di kalangan mereka yang sanggup menghadapinya.

"Bukan sahaja kita melihat keberanian mereka sewaktu siri-siri demonstrasi yang berhadapan dengan keganasan pihak berkuasa. Tetapi keberanian mereka juga dapat dilihat apabila mereka turun menyebarkan risalah-risalah.

"Walaupun dipandang serong oleh masyarakat, mereka tetap melaksanakan tugas untuk mengedar risalah dakwah. Perkara ini tidak mudah dilakukan melainkan semangat dan pengorbanan yang sinonim dengan perjuangan,"katanya.

Sementara itu katanya, pengorbanan mungkin tidak dapat dilihat melalui mata kasar sahaja tetapi dapat dilihat melalui kesanggupan dan kemampuan serta pengorbanan jiwa disaat pihak lain memberikan pelbagai alasan.

Jelasnya lagi, komitmen golongan muda ini juga dapat dilihat dengan kesungguhan mereka menyertai aktiviti -aktiviti yang dianjurkan parti bersesuaian dengan jiwa mereka yang sentiasa ingin mencuba.

Katanya, kombinasi yang ada pada anak muda ini menjadikan mereka seorang yang bukan sahaja sanggup berkorban tetapi seorang yang hebat sekiranya mereka ikhlas dengan perjuangan Islam.

"Walaupun kita melihat bentuk pengorbanan tersebut hanya berkempen pada musim pilihan raya tetapi oleh kerana pilihan raya itu salah satu wasilah untuk membawa Islam ke mercu penguasaan dan pentadbiran, ia juga dilihat sebagai usaha pengorbanan yang tinggi nilainya.

"Semua aspek yang kita lihat memberi manfaat kepada jemaah, ia adalah perjuangan yang tidak ternilai,"katanya

Tiada ulasan: