HALAMAN SANTAI

Isnin, 30 November 2009

Undang-Undang Kecil PBT Yang Usang Wajar Dipinda, Kata Muhyiddin

BERNAMA


KUALA LUMPUR: Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata pelbagai undang-undang kecil yang dipakai oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di negara ini wajar dipinda atau diubahsuai jika ianya didapati sudah usang atau tidak sesuai dengan perkembangan semasa.

Beliau berkata ini penting ke arah memperkenalkan cara-cara terbaru untuk melaksanakan tanggungjawab PBT secara lebih berkesan lagi.

"Mengenai kajian undang-undang kecil yang sudah lama dipakai itu...satu perkara yang harus diberi perhatian," katanya semasa merasmikan Konvensyen Pihak Berkuasa Tempatan 2009 serta Persidangan Dwitahunan Kesatuan Kebangsaan Pekerja-pekerja Penguasa-penguasa Tempatan Semenanjung Malaysia (Anulae) ke23 di Pusat Konvensyen CIDB di sini hari ini. Muhyiddin mengulas ucapan aluan oleh presiden Anulae Semenanjung Malaysia Azih Muda bahawa undang-undang kecil dilaksanakan PBT di negara ini perlu dikaji serta diseragamkan.

Muhyiddin berkata sebahagian besar undang-undang kecil PBT berada di bawah bidang kuasa kerajaan-kerajaan negeri, dan menurutnya beliau menyerahkan kepada pihak ini untuk mengkajinya dan jika ada yang berkaitan dengan kerajaan Persekutuan, ia boleh dibawa kepada perhatian Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

Tiada ulasan: