HALAMAN SANTAI

Ahad, 29 November 2009

Jemaah boleh balik awal elak terkandas

Oleh Nurul Nadia Mohd Kamaruzaman



KHEMAH menempatkan lebih 2.5 juta jemaah haji dari seluruh dunia di Mina bagi memudahkan ibadat melontar jamrah.

Tabung Haji sedia jadual baru penerbangan

KUALA LUMPUR: Jemaah haji Malaysia yang tidak mahu terkandas atas perubahan jadual penerbangan berikutan arahan Kerajaan Arab Saudi yang membenarkan hanya empat penerbangan ke negara ini setiap hari, boleh pulang awal ke tanah air dengan melaporkan kepada petugas Tabung Haji di Makkah.

Pengurus Besar Hal Ehwal Awam dan Komunikasi Korporat Kumpulan Tabung Haji, Abdul Rashid Hussein, berkata agensi itu akan menyediakan jadual baru penerbangan yang boleh disertai jemaah yang ingin pulang awal ke tanah air.

Beliau berkata, jumlah jemaah terkandas kerana perlu tinggal lebih lama di Tanah Suci berbanding jadual asal penerbangan mereka akan dikenal pasti sebelum kos tambahan penginapan serta makan minum yang dibiayai sepenuhnya Tabung Haji dapat ditentukan.

"Setakat ini, penjadualan semula penerbangan pulang tidak menimbulkan masalah kepada jemaah," katanya ketika dihubungi Berita Minggu, semalam.

Semalam, akhbar melaporkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mejar Jeneral (B) Datuk Jamil Khir Baharom sebagai berkata, pihak berkuasa Arab Saudi mengeluarkan arahan cuma empat penerbangan dibenarkan sehari untuk membawa pulang jemaah haji ke tanah air.

Bagi Malaysia, ia membabitkan hanya dua Penerbangan Malaysia (MAS) dan dua Saudi Airlines bertujuan mengelakkan kesesakan di lapangan terbang. Malaysia menghantar 26,000 jemaah tahun ini, termasuk melalui 28 syarikat swasta di bawah Tabung Haji.

Kumpulan pertama jemaah haji Malaysia dijangka pulang 3 Disember ini dan penerbangan terakhir pula 1 Januari depan.

Tiada ulasan: