HALAMAN SANTAI

Khamis, 28 Oktober 2010

Ranking CPI rendah: "Tangan kita terbelenggu" – Nazri

nazriOleh Rahmah Ghazali

KUALA LUMPUR: Kerajaan tidak berupaya untuk memperbaiki persepsi rakyat berhubung dua kes berprofil tinggi yang mencemar imej negara seperti tercatat dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI) yang didedahkan semalam.

Dua kes berprofil tinggi itu ialah skandal video V K Lingam dan Skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ), demikian menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri Nazri Abdul Aziz.

Bercakap di Dewan Rakyat hari ini, Nazri berkata, walaupun beliau kecewa dengan keadaan ini, di mana rating Malaysia jatuh dari 5.4 kepada 4.4, kerajaan telah melakukan yang terbaik untuk memperbaiki persepsi negatif orang awam terhadap SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia).

Menurut menteri undang-undang itu, dua kes tersebut adalah di luar kawalan kerajaan dan "kita tidak boleh berbuat apa-apa."

Semalam, Transparency International Malaysia (TI-M) mendedahkan kerajaan menunjukkan "kemajuan yang lembab" dalam menangani skandal PKFZ dan sikap berdiam diri Peguam Negara dalam isu pelantikan kehakiman yang didakwa dilakukan oleh V K Lingam.

"Saya bersetuju dengan (TI-M) tapi semua persepsi buruk tentang PKFZ, adalah di luar kawalan kami. Kes ini sudah berada dalam mahkamah dan saya yakin ini merupakan salah satu sebab persepsi negatif terhadap kami dan tidak ada apa-apa yang boleh kami lakukan," katanya.

Berhubung kes Lingam, beliau berkata perkara ini telah dibawa untuk pengetahuan Peguam Negara dan berada di luar kawalan kerajaan. Lagi pun, beliau berpendapat tiada sebab untuk mendakwa peguam tersohor itu.

Peguam Negara bertindak bebas

"Oleh kerana Peguam Negara bertindak secara bebas. Tapi sudah tentu, bagi pendapat saya, tidak ada kes untuk mendakwa Lingam.

Sebab, saya fikir perbualan tersebut tidak mempengaruhi pelantikan hakim-hakim tertentu.

"Dan tidak ada elemen rasuah kerana beliau bukan ditahan dengan wang. Jadi tidak ada bukti (untuk mendakwa beliau). Jadi apa boleh buat…….nasib Malaysialah," katanya.

Berdasarkan hal ini, Nazri menegaskan bahawa kerajaan tidak semestinya perlu campur tangan dalam sesetengah kes, hanya kerana untuk memperbaiki rating.

"Kita tidak boleh mendakwa seseorang dengan sewenang-wenangnya apabila tidak ada kesalahan yang dilakukan. Kita tidak boleh mendakwa Lingam dengan mudah, hanya untuk meninggikan dengan .1 atau .2 dalam mata rating.

"Kita tidak boleh berbuat apa-apa tentang PKFZ kerana kes ini berada dalam tangan kehakiman. Dan campur tangan dalam sistem kehakiman akan memburukkan lagi persepsi negatif terhadap kerajaan," terang beliau.

"Saya tidak buat hanya untuk meningkatkan rating itu. Saya tidak akan campur tangan dalam kes pendengaran PKFZ. Kes itu harus dibiar mengambil masanya kerana perbicaraan yang tergesa-gesa akan mengakibatkan keputusan yang tidak adil.

Nazri sokong tender terbuka

Sungguhpun "tangan kerajaan terbelenggu" dalam kedua-dua kes ini, Nazri masih menaruh harapan dengan menyatakan beliau akan menyokong sistem tender terbuka untuk pemberian kontrak-kontrak kerajaan, seperti yang disarankan oleh TI-M.

"Saya pasti akan menimbulkan perkara ini dalam mesyuarat kabinet atau melalui Bidang Keberhasilan Utama Nasional (NKRA) supaya kita dapat melaksanakan tender terbuka dengan seberapa segera dan mana-mana projek rundingan terus hendaklah diberhentikan segera.

Beliau bagaimanapun, cepat mempertahankan Perdana Menteri Najib Tun Razak, yang baru-baru ini menyatakan bahawa tidak semua projek mega kerajaan boleh diberi menerusi tender terbuka.

"Sudah tentu PM mempunyai alasannya. Mungkin, kita hendak mempercepatkan projek itu tapi saya fikir kita perlu mengatasi masalah ini dengan membuat proses pembelian secara telus.

"Sebagai contoh, dengan menghebahkan kepada orang ramai mengenai sebab sebenar, amaun kontrak yang ditawarkan kepada orang yang mendapat kontrak itu, supaya rekod pencapaiannya dapat diakses orang ramai.

"Ini merupakan salah satu cara kita dapat mengatasi (rasuah)," tambah beliau.

Tiada ulasan: