HALAMAN SANTAI

Isnin, 28 November 2011

Banjir di Kuala Terengganu tak berubah


MALAYSIA KINI

Keadaan banjir di Kuala Terengganu pagi ini tidak banyak berubah berbanding petang semalam.

Seramai 107 mangsa daripada 28 keluarga masih lagi berada di pusat pemindahan di Sekolah Kebangsaan Bukit Guntong berbanding 117 orang petang semalam.

Jurucakap Majlis Keselamatan Negara negeri berkata enam daripada tujuh daerah di Terengganu dilanda banjir dalam pusingan pertama ini melibatkan hampir 3,000 mangsa.

Daerah-daerah itu ialah Kuala Terengganu, Marang, Kemaman, Hulu Terengganu, Besut dan Setiu.

Jurucakap Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) negeri pula melaporkan sehingga pukul 8 pagi ini, paras air di semua sungai utama berada ditahap
normal.

Seramai 1,967 mangsa banjir di Kelantan

Di Kelantan, seramai 1,967 orang mangsa banjir daripada 610 keluarga masih ditempatkan di pusat pemindahan banjir membabitkan tiga daerah di negeri ini.

Jurucakap Bilik Gerakan Banjir negeri berkata, tiga daerah iaitu Kota Bharu, Pasir Mas dan Tumpat sehingga kini masih lagi terlibat dengan bencana itu.

Pusat pemindahan yang dibuka di ketiga-tiga daerah itu juga masih 11 buah seperti malam tadi.

Daerah Pasir Mas paling teruk terjejas dengan sembilan buah pusat beroperasi di situ diikuti masing-masing sebuah di Kota Baharu dan Tumpat, katanya.

Beliau berkata paras Sungai Golok di Rantau Panjang pagi ini menunjukkan penurunan kepada 10.09 meter, bagaimanapun masih melebihi paras bahaya 9 meter.

Selain itu jurucakap itu berkata hanya empat jalan ditutup kepada kenderaan ringan pagi ini iaitu di Pasir Mas dan Tumpat.

Di Pasir Mas, tiga jalan ditutup iaitu Jalan Rantau Panjang-Panglima Bayu Kilometer 10, Jalan Banggol Kulim Lokasi 2 Kilometer 1 dan Jalan Pengkalan Rakit Kilometer 3 manakala jalan yang ditutup di Tumpat ialah Jalan Cabang 4/Kampung Jambu/Meranti Kilometer 3, katanya.

Selain itu, banjir yang melanda Kelantan sehingga kini telah meragut empat nyawa dengan tiga lagi masih dilaporkan hilang dan dikhuatiri lemas.

Empat mangsa yang ditemui mati lemas itu adalah lelaki termasuk seorang kanak-kanak berusia dua tahun manakala tiga lagi masih hilang adalah remaja berusia antara 10 dan 15 tahun.

Mereka yang masih hilang dikenali sebagai Mohd Alif Rizuan, 15, yang mandi di sebuah sungai di Machang, Mohd Azman Yusuf, 17, hilang di Sungai Golok dan Mohd Farid Mohd Yusof, 20, hilang di Pantai Kuala Pak Amat. Bernama

Tiada ulasan: