HALAMAN SANTAI

Isnin, 28 November 2011

Mansuh ISA: Najib berbohong atau ada orang dalam Umno nak kenakan Najib

Oleh: Editor@WD



WarkahDaily – Antara dua, Najib atau ‘musuh’ Najib dalam Umno yang mahu ‘kenakan’ Najib tahu akan perkara ini.

Namun yang pasti, Umno-BN memang berbohong dengan rakyat konon ISA dah dihapuskan sambil mengaku ianya bukan desakan mana-mana pihak.

Mansuh tahi kucing engkau!

Dalam satu laporan berita pada 14 November lalu yang menyebut bahawa seramai 13 orang ditahan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), 7 daripadanya ialah warganegara Malaysia konon atas tuduhan pengganas yang dikehendaki.

Bagaimana mereka itu ditahan ISA sedangkan Najib ketika sambutan Hari Malaysia 16 September lalu telah mengumumkan konon kerajaan telah pun menghapuskan akta zalim itu.

Jadi siapa yang berbohong dalam hal ini. Dipetik dari Harakahdaily, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak didesak memberi penjelasan berkenaan penahanan 13 orang di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), baru-baru ini.

Penahanan tersebut disifatkan sebagai bercanggah dengan pengumuman Najib pada sambutan Hari Malaysia 16 September lalu berkenaan dengan ISA.

Demikian tegas Penolong Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat, Ustaz Nazmi Nik Din ketika mengulas laporan berita pada 14 November lalu yang menyebut bahawa seramai 13 orang ditahan, 7 daripadanya ialah warganegara Malaysia.

“Kita harap PM tidak berbohong kepada rakyat Malaysia mengenai pemansuhan ISA,” katanya.

“Kita mahu semua mereka yang bersalah dibicarakan di mahkamah, buat apa kita mansuh ISA tapi roh ISA masih ada, kita mahu roh dan jasad ISA dihapuskan, kita mahukan seseorang tidak dianggap bersalah kecuali diadili di mahkamah,” tegas beliau lagi.

Di dalam Islam, katanya seseorang itu tidak dianggap bersalah kecuali diadili di mahkamah.

Justeru, ujarnya kalau benar Malaysia memperjuangkan Islam, mengapa prinsip semudah itu tidak realisasikan.

Najib kena sabotaj?

Jika Najib tidak berbohong, apakah beliau telah disabotaj dari ‘musuh dalaman’ dalam Umno-BN? Perkara itu tidak mustahil kerana ada khabar dalaman Umno-BN, ada pihak dalam Umno-BN cuba ‘singkir’ Najib dari kepimpinan Umno-BN seperti mana yang dialami Tun Abdullah Badawi sebelum ini kerana campur tangan keluarga dalam kerajaan.

Mungkin ada yang ingin perbodohkan Najib yang sebelum itu telah mengumumkan pemansuhan ISA tetapi dalam masa yang sama, akta zalim itu masih digunakan. Seolah-olah ‘musuh’ Najib dalam Umno-BN mahu memberitahu, Najib berbohong dengan rakyat.

Siapa dalang di sebalik ‘projek perbodohkan’ Najib itu? Mungkin Menteri Keselamatan Dalam Negeri boleh memberitahu akan hal itu kerana penangkapan terbaru itu dikendalikan bawah kementeriannya.

Nak kata akta baru yang menggantikan akta ISA pun, akta berkenaan belum lagi dibincang dan diwartakan lagi.

Tiada ulasan: