HALAMAN SANTAI

Rabu, 30 November 2011

Nga tak perlu minta maaf: "Hitam metalik" bukan warna rasmi kulit kaum India

P Sugumaran

Berperang kenyataan dengan ungkapan serta caci mencaci sewaktu berpentas politik adalah menjadi satu amalan biasa dalam arena politik yang sebelumnya diamalkan oleh pemimpin BN secara tradisi.

Kini realitinya pula BN tidak dapat menerima kecekapan, kefasihan dan kemahiran seorang pemimpin DAP yang berbangsa Cina yang begitu lancar dalam penggunaan Bahasa Politik.

Exco Kerajaan Negeri Perak Dato Mah Hang Soon harus mencari jalan untuk mengambil rehat ataupun mendiamkan diri daripada memprovokasikan kenyataan Sdr Nga Kor Ming jikalau tidak faham bahasa. Tindakan Mah menunjukkan bahawa beliau suka bercakap mengikut desakan kuncu-kuncu BN.

Adakah Sdr Nga Kor Ming berkata Dato Seri Zambry adalah seorang "India Hitam Metalik"? Jikalau tidak, apakah kena mengena dengan warna Hitam Metalik dengan pemimpin India DAP Perak ataupun dengan masyarakat kaum India? Dimanakah elemen rasis dalam ungkapan itu? Betapa pentingkah bagi pemimpin India DAP Perak untuk menjawab persoalan yang tidak masuk akal oleh Dato Mah?

Ingin saya melemparkan kepada Dato Mah Hang Soon beberapa persoalan; Adakah Kerajaan BN di Negeri Perak diberikan mandat oleh Rakyat untuk mentadbir? Dan adakah Dato Seri Zambry mengangkat sumpah selepas diiktirafkan oleh rakyat yang mengundi? Apakah salahnya kalau dipanggil sebagai Menteri Besar Perak "Pintu Belakang"?

Bukan pada satu kaum

Kenyataan Setiausaha DAP Negeri Perak Sdr Nga Kor Ming terhadap Dato Seri Zambry sebenarnya sengaja disalah tafsir oleh kuncu-kuncu Barisan Nasional demi kepentingan keadaan politik semasa. Pihak NGO pula yang kononnya berlakon sebagai Perwira BN harus ingat, dimana kenyataan yang dikeluarkan oleh Sdr Nga Kor Ming adalah bukannya pada satu kaum, malah hanya pada seorang sahaja iaitu Dato Seri Zambry Kadir seperti yang dilaporkan. Kalaulah Dato Seri Zambry tidak berpuas hati dengan kenyataan itu, maka beliau bolehlah mencabar kenyataan itu ataupun bolehlah memilih untuk berdiam diri.

Mah sengaja berniat untuk mempersendakan kaum India dan mahu mengapikan-apikan isu perkauman diantara kaum India dan Cina. Saya ingin menasihatkan Dato Mah Hang Soon supaya jangan memasak dan hidang bisa dengan niat bagi menjatuhkan martabat masyarakat kaum India secara tidak langsung. Oleh yang demikian, Mah Hang Soon harus meminta maaf pada masyarakat India dan pada Sdr Nga Kor Ming kerana memputar belitkan kenyataan yang tidak disebut oleh Setiausaha DAP Perak itu.

Selain daripada itu, saya juga ingin menegaskan Dato Mah dan kuncu-kuncu BN dimana, kaum India bukannya berwarna Hitam Metalik dan tidak wujud asasnya untuk Sdr Nga Kor Ming untuk memohon maaf pada mana-mana pihak dalam isu ini. Keadaan ini juga membuktikan bahawa BN begitu daif taktik politik bagi menentang kenyataan pemimpin Pakatan Rakyat.

P Sugumaran ialah Pengarah Biro Pendidikan Politik DAPSY Negeri Perak

Tiada ulasan: