HALAMAN SANTAI

Rabu, 27 Jun 2012

Label ‘demokrat palsu’: Anggaplah sebagai cabaran

Nik Nasri Nik Malek,
 
Tulisan bertajuk A 21st-century checklist of the new autocrats disiarkan pada 8 Jun oleh The Globe and Mail oleh ketua biro Beijing Mark Mackinnon, pemenang anugerah kewartawanan yang sudah mewawancara sebahagian pemimpin paling kontroversi dan terkemuka di seluruh dunia mengkategorikan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai “demokrat palsu”, meletakkannya sebaris dengan autokrat lain dunia. Ia kemudian dipetik oleh portal Malaysiakini.
Antara yang menarik Mackinnon menulis, pemimpin ini “mengadakan pilihan raya tetapi tiada hasrat memberikan kuasa” dan “penentang politik seriusnya dipenjara dan parti mereka diharamkan atas alasan teknikal”.

Saya tertarik dengan kata-kata di atas ‘mengadakan pilihanraya tetapi tiada hasrat memberikan kuasa’. Adakah ia bola tanggung buat kerajaan BN yang Umno sebagai teras dan Najib Razak sebagai pengerusi BNnya?

Malaysia sedang menuju Pilihan raya Umum ke 13. Tuntutan 8 perkara Bersih 3.0 dibakulsampahkan. Persempadanan kawasan pilihanraya semenjak lama dibuat sedemikian rupa supaya sentiasa berpihak kepada BN. Senarai daftar pemilih yang kotor, undi pos dan undi awal dan pelbagai peraturan dan perkara yang berkait dengan urusan pilihan raya hanyalah menidakkan lawan politik BN, bukannya berhasrat menyuburkan demokrasi.

Mungkin disebut kalau tidak beri kuasa, bagaimana dengan Kelantan, Kedah, Selangor, Pulau Pinang. Kita jawab barang kali kalau demokrasi berjalan secara telus, sudah lama BN bungkus.

Justeru, label ‘demokrat palsu’ ada kebenarannya. Elok juga Najib ambil label ini sebagai cabaran dan buktikan bahawa ianya salah. Caranya? Bersihkan semua perkara yang berkaitan dengan urusan pilihanraya dan kepincangan sistem demokrasi yang berjalan sekarang.

Kalau BN kalah di semua tempat akibat kejujuran dan ketelusannya mengadakan pilihanraya, Najib dan pemimpin BN boleh mengurut dada sambil berkata: ‘Lihat! Apa yang kamu labelkan itu sebenarnya salah.’

Tiada ulasan: