Subky Latif, |
SAMA ada Perdana Menteri Najib dapat petunjuk atau tidak dapat petunjuk rasanya dia tidak akan mengadakan pilihan raya dalam musim haji.
Jika dia hendak mengadakan pilihan raya berhampiran dengan musim haji, maka dia akan pastikan belum ada jamaah yang sudah berangkat ke Mekah dan sesudah semuanya balik baru Parlimen dibubarkan.
Kalau Dr. Mahathir yang lebih degil daripadanya tidak lagi mengganggu orang haji selepas PRU 1986 setelah kerajaan dikritik gara-gara PAS bercadang untuk menangguhkan haji, maka Najib juga tentu mengambil ikibar daripada kecaman dan ingatan PAS itu.
Simpati rakyat kepada PAS atas isu ini boleh menjejaskan peluang Najib bagi mengekalkan kuasa.
Tindakan Najib itu dibuat setelah mengambil kira hisab politik, bukan kerana mendengar alasan setegah mufti yang kebanyakan mahir dengan kitab kuning yang tidak memahami politik itu adalah satu juzuk penting dalam Islam.
Baik Mufti Selangor mahu pun Mufti Perak hanya tahu siapa yang cukup syarat menangguhkan haji kalau mati sebelum menunaikan haji wajib, maka matinya mati Yahudi, Nasrani dan mati jahiliyah. Tidak langsung ada mempelajar kitab ulama terbaru seperti Sheikh Yusof Qardawi, Hassan al-Banna, Abdul Karim Zaidan dan lain-lain.
Mungkin ulama PAS itu politik belaka. Tetapi pandangan bekas Mufti Perlis,
Dr. Mohd. Asri Zainal Abidin yang mengajinya bukan sekadar di institusi pengajian tinggi Islam antarabangsa tetapi mengaji juga di Universiti Oxford ternyatalah tidak standardnya setengah mufti kita.
Dr. Maza berpendapat adalah satu kesalahan mengadakan pilihan raya pada waktu haji. Ia seperti mengadakan solat di tengah jalan, tempat orang lalu lintas. Kesalahan itu bukan terhadap orang yang lalu lalang di depan dan belakang orang yang solat, tetapi orang yang memilih solat di tempat seperti itu yang berdosa.
Padanya perkara ini pernah dibahaskan oleh ramai ulama termasuk Ibn Hajar yang menghasilkan kitab Fathul Bari.
Setakat ini pandangan Dr. Maza itu adalah lebih kuat dari pandangan beberapa mufti yang menyanggah amaran PAS tentang isu itu.
Dr. Maza adalah bekas mufti dan ada pengalaman sebagai pembuat fatwa. Dia tidak lagi jadi mufti bukan kerana dibuang atau pandangannya tidak disenangi oleh kerajaan Perlis. Dia berhenti sendiri dengan dia saja yang tahu sebabnya.
Semasa jadi mufti dulu ada juga pendapatnya disanggah orang. Tetapi Dr. Maza belajar lagi. Dia tidak terhenti dengan ilmu yang ada. Sekali pun pandangannya lebih menarik dari setengah mufti, tetapi merasai tidak memada dengan ilmu yang ada.
Pandangan bebas Dr. Maza dalam isu itu menyebabkan kenyataan beberapa mufti mengenainya dirasakan amat koman.
Adalah dipercayai Penasihat Agama Perdana Menteri dan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri dalam urusan agama Islam tentu boleh menasihatkan Perdana Menteri tentang pandangan Dr. Maza dalam perkara itu.
Kesimpulan Dr. Maza, berdosa mengadakan pilihan raya dalam musim haji. Najib mestilah mengelak perbuatan yang mendatangkan dosa.
Pandangan Dr. Maza dipercayai mempengaruhi Perdana Menteri mengelakkan pilihan raya musim haji.
Tetapi elok juga Penasihat Agama Perdana Menteri dan JAKIM mencadangkan supaya para mufti menghadiri kursus singat mengenai siasah syariyah supaya dapat membandingkan isu-isu politik. Dr. Maza boleh diberi slot bagi melengkapkan mufti dengan perkembangan semasa dan kepentingan ummah.
Dalam isu ini PAS dilihat menang. Ternyatalah ulama PAS bukanlah terdiri ulama haid dan nifas seperti yang al-Marhum Imam Khomeini pernah kata. Dengan pandangan setengah mufti itu seolah-olah mereka mahir hukum haid dan nifas saja.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan