HALAMAN SANTAI

Isnin, 29 Julai 2013

Elak berhutang sambut Syawal



Oleh Lokman Ismail

Menjadi kebiasaan, persiapan menyambut 1 Syawal diadakan sejak awal lagi. Tukang jahit biasanya menerima tempahan membuat baju kira-kira empat bulan lebih awal.
Umat Islam memang digalakkan membuat persiapan menyambut 1 Syawal sebagai tanda meraikan kejayaan melawan hawa nafsu selama sebulan Ramadan

 Bagaimanapun, tuntutan agama itu perlu dilaksanakan dalam sederhana dan tidak membebankan.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan janganlah engkau jadikan tanganmu menggenggam (terlalu kedekut dan tidak mahu bersedekah) dan jangan terlalu memberi sehabis-habisnya, nanti engkau jadi tercela dan menyesal.” (Surah al-Isra, ayat 29)

Tidak mencerminkan kejayaan latihan Ramadan

Perbuatan sanggup berhabis semata-mata untuk persiapan 1 Syawal tidak mencerminkan kejayaan latihan Ramadan. Sikap membazir menggambarkan sikap menurut hawa nafsu. Ini membuktikan puasa yang dilakukan sebulan masih belum menundukkan hawa nafsu sekali menunjukkan banyak kekurangan wujud dalam ibadat puasa.

Persiapan menyambut 1 Syawal memadai untuk membezakan atau menunjukkan ia berbeza berbanding hari-hari biasa. Antara amalan yang patut dilakukan ialah ziarah, memakai pakaian baru, wangian, menyediakan makanan untuk tetamu, menggembirakan anak yatim dan bersedekah.
Sesungguhnya sesiapa mempunyai kemampuan membantu orang lain yang memerlukan, maka wajib baginya menghulurkan bantuan. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan berilah kepada kerabatmu, dan orang miskin serta orang musafir akan haknya masing-masing.” (Surah al-Isra, ayat 26)

Ironinya, dalam masyarakat kita persiapan bukan setakat itu saja, sebaliknya sanggup berhabis dengan membeli perabot baru, langsir baru, mengecat rumah, kereta baru dan pelbagai perkara yang dikaitkan dengan sambutan Aidilfitri.

Bagi golongan kaya semua itu tidak membebankan. Malangnya ada juga yang kurang berkemampuan turut terikut-ikut dengan gaya orang kaya hingga sanggup berhutang.

Hari raya adalah tanda kesyukuran dan mengabdikan diri kepada Allah. Andainya kita melakukan perkara bertentangan dengan Islam, maka jauh terpesong daripada tujuan sebenar menyambut 1 Syawal.

Semangat Aidilfitri diutama

Sebenarnya bukan persiapan yang penting, tetapi ialah semangat Aidilfitri untuk melahirkan perasaan gembira, membentuk semangat berkasih sayang, mengeratkan tali persaudaraan, saling membantu dan meningkatkan ketakwaan kepada Allah SWT.

Kegembiraan bukan bergantung kepada kemampuan menyediakan kebendaan, tetapi bergantung kepada jiwa dan fikiran. Sekarang ini untuk berhutang memang mudah, tetapi akan menimbulkan masalah di kemudian nanti.

Elak daripada berhutang

Berhutang memang tidak ditegah oleh agama. Bagaimanapun, adalah lebih baik jika dapat mengelakkan diri daripada berhutang. Amalan berhutang banyak mendatangkan keburukan jika tidak dikawal dan tidak berhati-hati.

Sebab itu, Rasulullah SAW berdoa supaya dilindungi daripada masalah hutang. Sabda Rasulullah SAW: “Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada perasaan risau dan sedih, aku berlindung kepada-Mu dari sifat lemah dan malas, aku berlindung kepada-Mu daripada sifat takut dan lokek, aku berlindung kepada-Mu daripada tekanan hutang dan kezaliman manusia.” (Riwayat Abu Daud).B/H

Tiada ulasan: