HALAMAN SANTAI

Sabtu, 29 Mac 2014

Warga Facebook bengang, ‘Raja Bomoh’ buat hal lagi

HARAKAHDAILY 


KUALA LUMPUR: Reaksi tidak senang pelayar laman sosial Facebook terhadap ‘Raja Bomoh’ berterusan selepas kemunculan terbarunya dalam ritual ‘Seru Mayat Untuk Timbul’.

Selepas muncul di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) sejak awal tragedi kehilangan pesawat Sistem Penerbangan Malaysia  (MAS) MH370, majoriti rakyat Malaysia terus membidas perbuatan yang disifatkan tidak relevan dan ada di kalangan mereka menyifatkan khurafat, lapor Selangor Kini.

Ahmad Naqib berkata, dia pelik dalam zaman serba canggih masih ada segelintir masyarakat yang mempercayai bomoh kerana hanya kebanyakan masyarakat dahulu yang terdedah kepada amalan itu.

 “Orang jahil dan bodoh sahaja percaya kepada dia (bomoh). Kalau tidak percaya, tengok kes sihir dan hasad dengki, sampai menggunakan bomoh,” katanya.

Bagi Malik Yasin, rakyat Malaysia harus berhenti daripada memberikan perhatian kepada kumpulan sebgeitu.

“Kita patut berhenti membuatkan orang bodoh terkenal,” katanya.

Sementara itu, Muhd Arif dengan nada jenaka melahirkan rasa geram dan ingin mematahkan teropong yang digunakan bomoh ketika upacara ritual.

Pada masa sama, ada di kalangan pelayar laman sosial terbabit mendoakan supaya Ibrahim diberikan hidayah oleh Allah SWT supaya tidak meneruskan amalan berkenaan.

“Doa je..biar Allah bagi hidayah, biar dia cepat-cepat taubat sebelum ajal tiba,” kata Maria Sue.

Digelar juga ‘Bomoh 1Malaysia’ sebelum ini menggemparkan negara dengan ritual pencarian pesawat MH370 di KLIA dengan menggunakan tikar, bubu, dan dua biji buah kelapa.

Peralatan terbabit hanya menjadi bahan jenaka sehingga mengakibatkan negara mendapat kritikan hebat daripada media antarabangsa  termasuk dalam paparan berita Al-Arabiya yang mendakwa rakyat Malaysia menggunakan sihir sebagai usaha menyelesaikan misi kehilangan kapal terbang.

Tidak cukup dengan itu, bomoh berkenaan turut bertikam lidah dengan Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaludin sehingga ingin menampar Ketua Pemuda Umno itu seperti buaya.

Namun, sehingga hari ini tidak ada pihak yang mengaku bertanggungjawab membawanya ke KLIA sehingga menimbulkan kontroversi yang disifatkan memalukan negara.

Tiada ulasan: