HALAMAN SANTAI

Sabtu, 29 Mac 2014

Perjanjian Komprehensif: PAS sedia bantu Bangsamoro

HARAKAHDAILY 


KUALA LUMPUR: PAS mengalu-alukan Perjanjian Komprehensif mengenai Bangsamoro (CAB) di antara kerajaan Filipina dan Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) di Filipina, semalam.

“Kami berdoa agar perjanjian ini akan membawa kepada keamanan di Wilayah Selatan Filipina dan akhirnya rakyat Bangsamoro boleh melangkah ke hadapan melakar pembangunan bangsa mereka,” ujar Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Mahfuz Omar kepada Harakahdaily.

Katanya, PAS bersedia untuk menghulurkan bantuan agar impian Bangsamoro membangunkan bangsa dan wilayah mereka yang berautonomi dapat dicapai.

Belau berkata, langkah seterusnya yang perlu dilaksanakan adalah melakarkan perlembagaan atau 'Basic Law' untuk Wilayah Autonomi Bangsamoro di selatan Filipina.

Justeru, kata beliau PAS bersedia untuk menghulurkan bantuan dan kepakaran kepada MILF di dalam usaha itu dan PAS meminta Kongres Filipina meluluskan Perlembagaan atau 'Basic Laws' itu dengan segera.

“Jangan lengah-lengah lagi, ini sajalah jalan perdamaian yang dapat dikecapi dan dengan perdamaian ini bukan sahaja wilayah selatan Filipina akan dapat membangun, malah keseluruhan negara Filipina dapat maju ke hadapan dan menumpukan keseluruhan fokus kepada pembangunan rakyat dan negara,” ujarnya yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena.

Tiada ulasan: