HALAMAN SANTAI

Ahad, 30 Mac 2014

ADUN Sungai Pinang salur RM20,000 beli 100 basikal, atasi masalah kesesakan

Oleh: NAZLI IBRAHIM

KLANG,: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Pinang, Datuk Teng Chang Khim menyediakan peruntukan RM20,000 bagi menjayakan program menggalakkan pelajar sekolah sekitar DUN berkenaan berbasikal ke sekolah.

Chang Khim berkata, peruntukan itu disediakan bagi membeli kira-kira 100 buah basikal untuk disumbangkan kepada pelajar yang berminat menyertai program berbasikal, sekali gus mampu mengurangkan kesesakan lalu lintas dan pencemaran udara daripada asap kenderaan seperti motosikal.

“Kriteria pelajar yang dipilih, pertamanya adalah kemahuan untuk berbasikal. Itu penting kalau dia enggan berbasikal tidak guna kita bagi dan kebenaran ibu bapa sebab sesetengah mereka khuatir keselamatan anak yang berbasikal ke sekolah.

DSC_7327“Pendapatan ibu bapa bukan kriteria pertama sebab fokus kita untuk menggalakkan mereka menggunakan basikal berbanding kenderaan bermotor,” katanya pada program Karnival Berkayuh Santai di Kampung Rantau Panjang, di sini, hari ini.

Chang Khim berkata, beliau juga akan mencadangkan kepada Majlis Perbandaran Klang (MPK) untuk membina lorong berbasikal di Jalan Pekan Baru, Taman Eng Ann, di sini, bagi kemudahan pengguna basikal di kawasan terbabit sebelum diperluaskan ke lokasi lain.

Katanya, beliau akan mencadangkan program sama diperluaskan di kawasan lain seluruh Selangor jika usaha berkenaan berjaya.
DSC_7266

Sebelum itu, Chang Khim melepaskan kira-kira 250 perserta kayuhan basikal yang dibahagi kepada dua kategori iaitu kayuhan santai dan kayuhan sejauh 27 kilometer.

Selain acara kayuhan basikal, program itu juga dimeriahkan dengan pelbagai acara lain seperti pertandingan basikal lambat, pameran motorsikal berkuasa tinggi, klasik dan basikal pelbagai model, sukan rakyat, pemeriksaan kesihatan percuma serta tapak jualan.-NFN-

Tiada ulasan: