HALAMAN SANTAI

Isnin, 31 Mac 2014

Satu rakyat, satu undi tidak jamin keadilan, kata Shahidan

OLEH HASBULLAH AWANG CHIK


Satu rakyat, satu undi tidak menggambarkan sistem pilihan raya adil, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim. Gambar fail.Satu rakyat, satu undi tidak menggambarkan sistem pilihan raya adil, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim. Gambar fail.




























Datuk Seri Shahidan Kassim menyifatkan satu rakyat satu undi tidak menggambarkan sistem pilihan raya adil sebaliknya perlu dilihat daripada latar belakang ekonomi, keluarga, pengangkutan dan populasi penduduk.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu berkata, persepsi itu adalah pandangannya secara peribadi dan tidak mewakili pandangan kerajaan secara keseluruhannya.

“Kami mahu memberikan keadilan rakyat dan satu rakyat satu undi tidak menunjukkan situasi sebenar,” katanya dalam sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat, hari ini.

Beliau menjawab soalan tambahan daripada Ahli Parlimen Seremban, Anthony Loke berhubung saranan Jawatankuasa Khas Parlimen (PSC) berhubung penambahbaikan sistem pilihan raya di Malaysia.

Loke berkata, jawapan diberikan Shahidan tidak menjawab apa yang dimaksudkannya berhubung satu rakyat satu undi.

Shahidan menolak dakwaan Loke dengan berkata: “Saya ada PhD. Saya faham apa yang dimaksudkan. Kamu hanya ada ijazah. Kamu perlu dua ijazah lagi untuk menandingi saya.”

Shahidan berkata, sistem pengundian di Malaysia perlu berteraskan kepada komposisi kaum agar dapat memberi keadilan kepada rakyat Malaysia secara keseluruhannya.

“Kaum Cina mewakili 23%, Bumiputera mewakili 67% dan India sebanyak 8%. Jika kita mempunyai 100 kerusi, Cina mendapat 23 kerusi tetapi kini ada 40 kerusi. Manakala India seharusnya terdiri daripada empat kerusi tetapi kini mempunyai lapan kerusi,” katanya.

Tiada ulasan: