HALAMAN SANTAI

Selasa, 25 Julai 2017

Agensi Indonesia: Waspada jerebu, kebakaran hutan bertambah

 
Kebakaran yang berlaku sebuah wilayah utara di pulau Sumatera, menghasilkan jerebu dan beberapa penduduk dibawa ke hospital akibat masalah pernafasan.


bnpb


JAKARTA: Agensi Pengurusan Bencana Kebangsaan Indonesia (BNPB) memberi amaran ancaman kebakaran hutan semakin meningkat berikutan musim kemarau yang dijangka mencapai kemuncaknya dalam beberapa bulan ini, dan kawasan panas dikesan di wilayah Acheh mula mengeluarkan asap tebal.

Agensi itu berkata, kebakaran tersebar ke hutan dan ladang seluas 64 hektar di Acheh, wilayah utara di Sumatera, menyebabkan jerebu dan sesetengah penduduk terpaksa mendapatkan rawatan di hospital akibat masalah pernafasan.

“Kemuncak musim kering diramalkan Ogos dan September, jadi ancaman kebakaran hutan, ladang dan musim kemarau akan meningkat,” kata Sutopo Purwo Nugroho, jurucakap BNPB dalam satu kenyataan hari ini.

Kebakaran di Acheh bermulaSelasa minggu lepas dan pihak berkuasa masih berusaha memadamkan kebakaran di beberapa kawasan.

Sementara itu, Nugroho berkata, 1 imej satelit menunjukkan 170 kawasan panas di seluruh Indonesia petang semalam.

Indonesia sering berdepan kejadian kebakaran hutan yang boleh mengakibatkan asap tebal ditiup ke negara jiran seperti Singapura dan Malaysia.

Indonesia mengalami beberapa kejadian kebakaran hutan terburuk pada 2015, terutama di Sumatera dan Kalimantan.

Bank Dunia memetik data kerajaan berkata, tanah seluas 2.6 juta hektar di Indonesia terbakar antara Jun dan Oktober 2015, menyebabkan kerugian ekonomi dianggarkan bernilai AS$16 bilion.

Penukaran tanah gambut, selalunya didorong penanaman kelapa sawit, menyumbang kepada kekerapan jerebu akibat kebakaran, kata Bank Dunia.

Ketua Agensi Pemulihan Tanah Gambut Indonesia dalam satu persidangan pada Mei lalu berkata, “tidak ada lagi jerebu bertiup ke negara jiran” kerana pihak berkuasa mengambil langkah baru menangani kebakaran, lapor Yayasan Thomson Reuters.

Semalam, menteri alam sekitar dan perhutanan Indonesia mahu mengekalkan moratorium yang dilaksanakan ketika ini ke atas pengeluaran lesen baru menggunakan tanah dikhasnya untuk hutan primer dan tanah gambut.

November tahun lepas, Jakarta meletakkan lebih 66 juta hektar tanah di bawah moratorium itu.

Tiada ulasan: