HALAMAN SANTAI

Khamis, 27 Julai 2017

Sani Express tidak kompromi pemandu berbahaya


Sani Express tidak kompromi pemandu berbahaya
Tindakan pemandu bas ekspres memandu secara melulu yang menjadi tular di media sosial.


SHAH ALAM - Pengguna jalan raya mendakwa seorang pemandu bas ekspres memandu secara melulu dan berbahaya, hingga hampir menyebabkan kemalangan di Jalan Kuala Terengganu-Besut.

Insiden dipercayai berlaku pada 18 Julai lalu itu menjadi tular di media sosial.

Menerusi satu video pendek yang dimuat naik, pemandu bas terbabit didakwa memotong kenderaan di garisan berkembar, sebelum menghimpit empat kenderaan termasuk dua dari arah bertentangan sehingga mereka terpaksa mengelak supaya tidak kemalangan.

Susulan penyebaran video itu, Ketua Pegawai Eksekutif Sani Express Sdn Bhd (Sani Express), Mejar (B) Abu Bakar Mohammad tampil memberikan penjelasan.

Katanya, syarikat itu akan mengenakan tindakan tegas terhadap pemandu bas yang memandu secara berbahaya sebaik siasatan dijalankan dalam tempoh 24 jam.

"Pihak syarikat tidak akan berkompromi dengan mana-mana pemandu yang sengaja melanggar peraturan dan tidak menghormati keselamatan penumpang serta pengguna jalan raya lain,” katanya.

Beliau berkata, syarikat amat menitikberatkan soal latihan, arahan, peringatan, makluman dan sebagainya, bagaimanapun masih terdapat segelintir pemandu yang ingkar serta gagal mengikut garis panduan ditetapkan syarikat.

“Dalam kes seperti ini, kami terpaksa mengambil tindakan lebih drastik termasuk menamatkan tugas mereka.

“Sani Express mengalu-alukan aduan orang ramai untuk melaporkan terhadap salah laku pemandu dengan menghubungi talian aduan khas 019-268 5050 atau 03-3344 4542 yang beroperasi 24 jam," katanya.

Tiada ulasan: