HALAMAN SANTAI

Selasa, 25 Julai 2017

JIKA MAHU DIKOREK, SEJARAH TUN M ATAU SEJARAH KJ YANG LEBIH HITAM?

shahbudindotcom


Dengan garang, Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin yang dilaporkan mahu merebut salah satu jawatan Naib Presiden dalam pemilihan akan datang berkata, UMNO akan menggali semula sejarah Tun Mahathir Mohamad ketika pemerintahannya dari 1981 hingga 2003 dahulu.

Kata beliau, tindakan itu bukan saja sebagai suatu serangan balas, tetapi juga untuk menjadikan bekas Perdana Menteri dan sekutunya dalam Pakatan Harapan tidak lagi selesa.

"Orang kata kami siasat skandal lama dalam kerugian forex, tetapi tak kisahlah berapa lama ia berlaku, kita perlu siasat salah laku.

"Saya tidak suka bercakap buruk, tetapi orang ini asyik menyalahkan pentadbiran sekarang sedangkan dia ada rekod lebih teruk. Jika tidak mahu sejarah dibuka kembali, duduk diam-diam saja.

"Tetapi dia cabar kami, cakap tentang semua benda...kleptokrasi dan macam-macam lagi. Jadi, sejarah akan dibuka. Kami akan gali dan bongkar, biar rakyat buat keputusan," kata KJ lagi di perasmian Meyuarat Perwakilan UMNO Kepala Batas, bahagian UMNO yang pernah dipiimpin oleh bapa mertuanya, Tun Abdullah Badawi.
Adakah Tun Mahathir gentar dengan tindakan itu?

Atau, adakah ia akan melemahkan beliau?

Tun Mahathir tentunya tiada masalah jika tindakan menggali dan mengorek sejarah kepimpinannya mahu dilakukan oleh kepimpinan Najib sekarang ini.

Beliau tidak saja dipercayai mampu menanganinya, malah tindakan itu secara tidak langsung merupakan serangan kepada UMNO sendiri yang akan menguntungkan Pakatan Harapan.

Ketika Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri, ia bukan saja bermakna semuanya adalah tentang UMNO dan BN, tetapi juga ketika itu Najib dan Tun Abdullah sendiri berada dalam kerajaan sebagai menteri.

Apa mereka buat ketika itu? 

Adakah terbukti mereka pernah bersuara atau hanya angguk membabi buta?

Jika semua kesalahan itu diungkit dan dikorek, manifestasinya ialah kerajaan UMNO dan BN memang tidak berguna di mata rakyat dan ia akan lebih memudahkan mereka menghumbannya daripada puncak kuasa dalam pilihanraya umum akan datang nanti.

Setidak-tidaknya, dengan apa yang dilakukan oleh Tun Mahathir sekarang, beliau bukan saja  menentang perlakuan Najib yang lebih membawa kerosakan kepada negara, malah juga untuk menebus kembali salah silapnya di masa lalu.

Tidakkah tindakan Tun Mahathir sekarang ini  patut dipuji dan disokong berbanding jika beliau hanya diam dan terus bersekongkol dengan kebatilan serta kemungkaran?

Selain itu, jika sejarah silam mahu dikorek dan diungkit, KJ juga harus ingat bahawa beliau sendiri banyak sejarah silam yang kelam dan hitam ketika era pemerintahan Tun Abdullah Badawi dahulu.

Apakah beliau lupa semua itu?

Seorang rakan, apabila terbaca berita mengenai KJ mengatakan mahu mengorek sejarah silam Tun Mahathir, lantas kegembiraan kerana memberinya idea spontan untuk menerbitkan sebuah buku mengenai kisah silam KJ bermula daripada kerja awalnya sebagai pegawai khas di pejabat Tun Abdullah (ketika itu masih menjadi Timbalan Perdana Menter), dilantik Exco Pemuda oleh Hishammudin, menjadi menantu Tun Abdullah, bertanding Naib Ketua Pemuda dan Ketua Pemuda yang penuh kontroversi, menguasai pentadbiran kerajaan melalui apa yang dikata budak-budak tingkat 4, didakwa mempunyai hubungan rapat dengan Singapura sehingga banyak saham-saham kerajaan dijual kepada Temasek Holding dan 1001 macam yang lain lagi.

Kata kawan tersebut, beliau akan cuba menyiapkan buku itu untuk pengetahuan generasi akan datang, kalau pun tidak diedar dan dijual menjelang PRU 14 akan datang, ia mungkin akan dilakukan sebelum pemilihan UMNO nanti.

Adakah sejarah silam Tun Mahathir menyebabkan wujudnya tanggapan campurtangan asing dalam kerajaan, harta-harta negara dijual sesuka hati dan kerajaan jadi lemah serta kucar-kacir?

Antara sejarah silam KJ dengan Tun Mahathir, sejarah siapakah sebenarnya yang lebih kelam, hitam dan memalukan UMNO serta negara?

Tiada ulasan: