HALAMAN SANTAI

Rabu, 16 September 2020

Haramkan Gerakan sertai PN! Biar mereput sebagai pembangkang

Athirah Huda Zalhe

 

Dahulu berlagak tinggalkan BN, kini terkapai-kapai cari dahan berpaut

BANGI – Perikatan Nasional (PN) tidak akan rugi sekiranya membiarkan parti ultra kiasu seperti Gerakan menjadi pembangkang.

Justeru, PN tidak perlu mempedulikan Gerakan dan haramkan parti ultra kiasu berkenaan daripada menyertai gabungan itu, kata pemerhati politik, Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah.

Beliau berkata, Gerakan sudah tiada hala tuju sehingga terpaksa mencari tempat berpaut dan mungkin mereput jika PN tidak mempedulikannya.

“Sama seperti MCA, jika Bumiputera tidak menyokong parti ia turut akan mengikut jejak Gerakan, mereput dengan sendiri.

“Jika PN kebulur sangat nak terima juga kenakan syarat yang ketat. Antaranya tidak boleh sama sekali bertanding di kawasan majoriti Melayu.

“Biarkan ultra kiasu berdepan dengan sesama ultra kiasu. Tengok siapa menang,” katanya dalam kenyataan.

Sambil menyindir, Ridhuan Tee berkata, Gerakan dahulunya berlagak apabila UMNO-Barisan Nasional (BN) tidak berkuasa sehingga memutuskan keluar daripada gabungan itu.

“Bila BN (PN) kembali kuat, lain pula ceritanya. Intai peluang semula. Paling cepat mencium bau adalah ultra kiasu MCA. Cepat-cepat menyertai PN.

“Dahulu ultra kiasu ini kutuk UMNO dan PAS sampai rapat ke dinding, sekarang mahu jilat balik,” katanya.

Beliau membayangkan parti ultra kiasu berkenaan mempunyai prinsip dan maruah, namun sebaliknya.

“Ingatan kepada pimpinan PN, percayalah membela ultra kiasu ini dalam PN, ultra kiasu inilah juga yang akan memecahbelahkan dan merosakkan perpaduan sesama Bumiputera dalam MN dan PN.

“Rakan PN yang paling baik, mewakili bangsa Cina adalah Parti Cinta Malaysia (PCM). PCM tidak ultra kiasu. Parti ini berjiwa patriotik dan sayangkan negara serta menghormati pribumi,” katanya.

Tiada ulasan: