HALAMAN SANTAI

Selasa, 31 Januari 2012

Hasan Ali : Faktor Pemusnah Impian Pakatan Rakyat

Tun Izhalmi Ishak

alt


Pas akan dipersalahkan jika kegagalan menyekat gelombang 'kuasa ketiga' yang dihasilkan oleh Datuk Dr Hasan Ali menyebabkan Pakatan Rakyat terpaksa berputih mata di Selangor. Pas boleh menafikan faktor Hasan Ali tidak akan menyebabkan berlaku sebarang pergolakan dalaman parti. Image downplay yang cuba dilakukan oleh parti tersebut kepada Hasan Ali beberapa minggu lalu kurang memberi impak.

Bertukarnya portfolio Hal Ehwal Agama Islam, Infrastruktur dan Kemudahan Awam dalam jawatan Exco Selangor kepada Menteri Besar adalah pencetus utama kebangkitan gelombang yang dibawa oleh Hasan Ali. Pas dilihat begitu lambat membuat damage control sehingga isu ini berjaya mengalih perhatian ahli dan penyokong setia parti tersebut.

Tidak boleh dinafikan pertukaran portfolio Adat-adat melayu, Belia dan Sukan kepada Dr Ahmad Yunus membangkitkan lagi kemarahan penyokong kuat Pas. Beberapa forum dan blog hardcore parti ini menyifatkan jawatan baru yang diberikan adalah satu penghinaan kepada Pas, sehingga ada yang secara sinis menyindir Pas sebagai Parti Adat & Sosialis (PAS).

Kehadiran beberapa tokoh pemimpin Pas sebagai penceramah undangan dalam siri jelajah Hasan Ali sudah cukup menampakkan Pas Selangor sudah berpecah kepada dua kelompok. Dr Azhar Yaakub, Ustaz Hasan Basri Mohammad, Ustaz Abdullah Zaik Abd Rahman adalah di antara tokoh-tokoh ternama dikalangan Pas Selangor.

Kehadiran bekas Ketua Pemuda Pas Selangor, Norman Taha juga mengejutkan ramai pihak. Norman Taha adalah di antara penggerak utama kejayaan Pas Selangor merampas 4 kerusi DUN dari tangan Barisan Nasional pada pilihanraya umum tahun 1999.

Siri jelajah Hasan Ali yang bermula di Meru tanggal 20 Januari 2012 hanyalah permulaan kepada satu ceramah besar yang bakal diadakan di Bangi, Selangor dalam bulan Februari ini. Penulis kurang pasti, namun suara-suara dari kalangan penyokong Pas menjangkakan impak yang lebih besar akan berlaku di Bangi nanti.

Maka tidak hairanlah jika Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali dan Pesuruhjaya Pas Selangor Dr Abdul Rani Osman dilihat cuba melakukan pre-emptive strategy dengan memberi peringatan kepada Hasan Ali supaya kembali mengingati kepada ikrar dan semangat Pakatan Rakyat yang pernah beliau laungkan.

Secara peribadi, penulis kurang bersetuju dengan tindakan oleh Timbalan Presiden PKR. Seharusnya beliau membiarkan kepimpinan Pas untuk mengambil tindakan sewajarnya. Kenyataan Azmin bahawa bukan beliau yang memecat Hasan Ali dari Pas tidak akan membawa sebarang pengertian kerana beliau jugalah yang mendesak Pas untuk mengambil tindakan tegas ke atas bekas Pesuruhjaya Pas Selangor tersebut.

Campurtangan beliau hanya akan merencatkan lagi usaha Pas bagi menangani isu Hasan Ali. Tindakan beliau seolah-olah menunjukkan Pas tidak mempunyai pemimpin yang berkaliber dalam membuat keputusan dan strategi yang betul.

Pas perlu bertindak bijak kerana usaha keras selama ini dalam menarik sokongan kaum Cina dan India bakal terbantut jika gelombang yang dicipta oleh Hasan Ali tidak disekat sepenuhnya. Gelombang 'kuasa ketiga' dalam Pas semakin berkembang dan tidak mustahil andaian dan pandangan mengatakan parti ini akan berpecah semakin menjadi realiti dan impaknya cukup kuat di Selangor.

Kegusaran kebangkitan gelombang ini turut dirasai oleh parti komponen dalam Pakatan Rakyat apabila ahli Parlimen Seputeh DAP, Teresa Kok mula meluahkan kebimbangan gelombang 'kuasa ketiga' yang dicipta oleh Hasan Ali bakal menggugat tempoh penguasaan Pakatan Rakyat di Selangor.

Tiada ulasan: