HALAMAN SANTAI

Sabtu, 28 Januari 2012

PAS Johor minta Jcorp batal ambilalih KFC

Hazayani Zakaria,

(Demo yang dipimpin Dr Mahfodz, Pesuruhjaya PAS Johor bagi membantah pengambilalihan KFC oleh Jcorp )

KUALA LUMPUR: PAS Johor terus mendesak syarikat kerajaan negeri (GLC), Johor Corporation (JCorp) membatalkan cadangannya untuk mengambil alih KFC Holdings Bhd (KFC) dan QSR Brands Bhd (QSR) melalui syarikat tujuan khas, Massive Equity Sdn. Bhd. (MESB).

Timbalan Pesuruhjaya PAS Johor, Dzulkefly Ahmad berkata, pengambilalihan itu memberikan implikasi yang besar kepada bumiputera apabila 49% saham dalam KFCH dan QSR akan terlepas kepada warga asing melalui pemilikan 49% saham oleh CVC Capital Partners dalam MESB.

"Implikasi yang sangat besar apabila kepentingan QSR dan KFCH terlepas kepada pihak asing adalah nasib ratusan kontraktor bumiputera yang dibimbing oleh JCorp bagi membekalkan barangan kepada rangkaian restoran KFC, Pizza Hut, Ayamas dan RasaMas termasuk juga penternak-penternak ayam kontraknya," kata beliau kepada Harakahdaily.

Tambah beliau, pengambilalihan tersebut akan menambahkan hutang JCorp samada di peringkat syarikat atau kumpulan sebanyak RM5.2 bilion.

"JCorp sekarang ini mempunyai tunggakan hutang sebanyak RM6 bilion dan RM3.58 bilion perlu dijelaskan pada Julai ini bilamana bon yang diterbitkan pada tahun 2002 akan matang.

"Adalah satu tindakan yang tidak berhemah dan bijaksana dalam keadaan beban hutang yang banyak sepatutnya strategi yang diambil adalah untuk mengurangkan beban hutang bukan sebaliknya," katanya.

Dalam pengambilalihan ini, JCorp berkerjasama dengan CVC Capital Partner Asia Pacific (GVC) bagi menubuhkan MESB.

JCorp memegang 51 peratus kepentingannya manakala 49 peratus dipegang oleh CVC.

CVC merupakan sebuah firma ekuiti persendirian dan peunding pelaburan asing yang ditubuhkan di London pada tahun 1981 sebagai firma modal teroka kepada Citigroup (Citigroup Venture Capital-CVC) milik Yahudi.

MB Johor berbohong

Sementara itu, Dzulkefly (gambar) turut mendakwa Menteri Besar Johor, Abdul Ghani Othman yang juga Pengerusi JCorp berbong dalam kenyataannya baru-baru ini.

Abdul Ghani menyatakan bahawa CVC dipilih sebagai rakan kongsi dalam pengambilalihan ini, bukan Lembaga Tabung Haji (LTH) atau Felda kerana CVC mempunyai prestasi cemerlang dan berpengalaman luas dalam menguruskan perniagaan sama dan membuat pelaburan di rantau ini.

"Kenyataan ini merupakan satu pembohongan kerana CVC adalah syatikat ekuiti persendirian dan perunding pelaburan bukannya pengendali rangkaian restoran makanan segera. CVC sebenarnya tidak mempunyai pengalaman langsung dalam mengendalikan perniagaan rangkaian restoran makanan segera," katanya.

Abdul Ghani juga berkata proses pengambilalihan adalah sebahagian dari “Proses Rasionalisasi” perniagaan JCorp agar bahagian tertentunya menumpu kepada perniagaan utama seperti Kulim (M) Bhd. tidak lagi terlibat dalam perniagaan runcit makanan tetapi menumpukan kepada perniagaan utamanya sahaja iaitu perladangan.

Jelas Dzulkefly, proses rasianolisasi dilaksanakan di dalam dunia korporat apabila sesuatu organisasi perniagaan menghadapi masalah di dalam pentadbirannya atau perniagaannya tidak mencapai sasaran prestasi yang diharapkan.

"Dalam kes QSR dan KFCH, kedua-dua syarikat adalah merupakan syarikat yang disenaraikan di Bursa Malaysia yang telah mencatatkan prestasi perniagaan yang sangat baik dari segi jualan, keuntungan dan jumlah bilangan outletnya sepanjang berada di bawah pengurusn Kulim (M) Bhd.

"Dengan kata lain QSR dan KFCH bukanlah syarikat yang “tenat atau sakit” tetapi sebaliknya adalah merupakan “syarikat lubuk emas JCorp” dengan jualan kasar mencecah RM3 bilion setahun," jelasnya.

Sehubungan itu, satu memorandum diserahkan ke pejabat Menteri Besar Johor, Khamis lalu oleh Pesuruhjaya PAS Johor, Datuk Dr. Mahfodz Mohamad disertai kira-kira 200 orang wakil PAS dari setiap daerah.

Dzulkefly juga berkata, siri jelajah juga akan diadakan ke setiap daerah bagi menjelaskan isu melibatkan kepentingan bumiputera itu.

"Rakyat Johor perlu sedar bahawa JCorp adalah syarilat GLC milik mereka, bukannya milik Umno BN yang boleh difaraidkan sesuka hati mereka.

"Ia adalah milik khazanah rakyat Johor yang perlu sentiasa dipelihara dan dipertahankan," katanya.

Tiada ulasan: