HALAMAN SANTAI

Ahad, 29 Jun 2014

Isu air berulang: Harap rakyat Selangor ‘buka mata’

 
Gangguan air ini telah menyebabkan seluruh rakyat negeri Selangor, tanpa mengira pandangan politik bimbang. 


langat-2PETALING JAYA: Ketua Pembangkang negeri Selangor, Datuk Shamsuddin Lias berharap, rakyat di negeri Selangor dapat ‘membuka mata’ mereka setelah Kerajaan negeri Selangor pimpinan Pakatan Rakyat (PR) sekali lagi gagal untuk mengotakan janjinya.

Hal ini berikutan masalah bekalan air terputus, dan tekanan air yang rendah dihadapi di Gombak, Kuala Lumpur, Petaling, Klang, Shah Alam dan Hulu Langat.

Menurutnya lagi, tidak mustahil sekiranya masalah gangguan air akan berulang kembali kerana pihak kerajaan negeri hanya mengharapkan air daripada kolam alternatif sahaja.

“Dulu, Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan telah menyatakan hasratnya untuk menjual air sebanyak tiga juta liter sehari kepada Kerajaan negeri Selangor, tetapi Menteri Besarnya Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sombong,” katanya sewaktu dihubungi oleh FMT.

Katanya, sekiranya Menteri Besar setuju dari dahulu lagi, pastinya kolam takungan air di Selangor akan sentiasa penuh.

“Saya memang cukup sensitif apabila masalah air ini berulang kembali,” kata ADUN Sungai Burong itu.

Ujarnya lagi, masalah gangguan air ini telah menyebabkan seluruh rakyat negeri Selangor, tanpa mengira pandangan politik bimbang memandangkan sehari sahaja lagi umat Islam akan menyambut bulan Ramadhan.

“Sebelum ini, Kerajaan negeri Selangor berjanji nak bagi air percuma, tetapi macam mana nak bagi kalau air pun tidak ada.

“Saya memang tidak berpuas hati dengan cara pihak Kerajaan negeri Selangor uruskan masalah air,” tegasnya.

Semalam Pengurus Besar, Jabatan Komunikasi Korporat & Hal Ehwal Awam Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas), Priscilla Alfred menjelaskan lima wilayah Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) iaitu Gombak, Kuala Lumpur, Petaling, Klang/Shah Alam dan Hulu Langat terputus bekalan air dan tekanan rendah berikutan pengeluaran air terawat dari loji-loji rawatan air yang berkaitan tidak dapat menampung permintaan.

Gangguan bekalan air ini tidak dapat dielakkan disebabkan ketiadaan sumber bekalan air alternatif yang disalurkan ke kawasan terjejas.

Tiada ulasan: