HALAMAN SANTAI

Isnin, 30 Jun 2014

Jangan tiada air pada musim raya



Oleh Timmy Say


Perang terbuka DAP dan Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengenai gangguan bekalan air kini semakin hangat.Mengapa mereka tidak mahu bersemuka untuk berperang meskipun duduk di dalam satu pasukan tiada siapa yang tahu.

Mungkin benar dakwaan dalaman bahawa Khalid ini seorang yang susah didekati. Ataupun DAP sengaja ingin membuat kenyataan media untuk mengajak lebih ramai pengundi parti mereka untuk tidak menyukai Khalid.

Yang pasti, keretakan di Pakatan Rakyat Selangor sudahpun nyata.

Kenyataan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua membidas Khalid tidak boleh dipandang secara ringan.

Pua adalah jurucakap rasmi DAP. Apabila Pua membidas Khalid, ini bermakna DAP sedang mempertikaikan Khalid. Ini bukan kenyataan peribadi.

Pua mempertikaikan jaminan kerajaan negeri Selangor kepada rakyatnya bahawa tiada lagi catuan air pada masa depan sejurus selepas berlakunya gangguan bekalan air pada skala yang besar baru-baru ini yang melibatkan 700,000 buah rumah.

Dalam peperangan kenyataan media dengan Khalid, Pua menyeru beliau untuk bertanggungjawab atas masalah air negeri daripada melarikan diri dengan menuding jari pada Syabas.

Pada pendapat Pua, kerajaan negeri tidak sepatutnya membiarkan Syabas untuk menggagalkan janji yang diberikan kerajaan negeri kepada rakyat Selangor.

Sebaliknya, kerajaan Pakatan Rakyat perlu dilihat proaktif untuk membantu rakyat meringankan masalah air.

Di sebelah Khalid, sudah tentu beliau berasa marah dengan tuduhan DAP ini yang seolah-olah memberikan gambaran beliau tidak mengambil langkah proaktif untuk menyelesaikan masalah air.
Di hati Khalid sudah tentu terbisik, “Apa pula yang saya tidak proaktifnya?”

Selepas berlaku krisis catuan air yang lalu, Selangor membuat keputusan untuk menggunakan air kolam, ini pula dipertikaikan oleh Ahli Parlimen Klang dari DAP Charles Santiago, yang mendakwa air kolam lombong di Bestari Jaya Kuala Selangor yang akan dipam ke Empangan Sungai Selangor tidak selamat untuk diminum.

Untuk mencari sumber air mentah yang baru, Selangor wujudkan Horas (projek Hybrid Off River Augmentation System), gabungan konsep Off River Storage (ORS) dan Horizontal Collector Well yang melibatkan sistem penakungan “stormwater” dari Sungai Selangor (lebihan air daripada penggunaan loji sedia ada dan air hujan) dan penakungan air bawah tanah.

Namun begitu, Khalid tetap dituduh kedekut dan tidak mendengar cakap oleh bekas Exco Selangor dari DAP iaitu Ronnie Liu.

Selangor tahu masalah air negeri tidak akan selesai selagi pihak kerajaan negeri tidak dapat mengawal empat syarikat konsesi air, terutamanya Syabas.

Apabila Selangor berjaya mendapat persetujuan kerajaan persekutuan untuk menguasai syarikat konsesi tersebut dalam proses menstruktur semula industri air di Lembah Klang, perjanjian itu dilihat serong dan Khalid pula dituduh bekerjasama dengan Umno secara diam-diam.

Ini kerana persetujuan untuk meneruskan Langat 2, yang dibantah kerajaan Pakatan Rakyat selama ini, terpaksa diberikan demi mencapai matlamat tersebut.

Di sidang Dewan Undangan Negeri baru-baru ini, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Belia dan Sukan, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Selangor, Dr Ahmad Yunus Hairi memberikan jaminan bahawa rakyat Selangor tidak akan mengalami catuan air pada masa hadapan.

Jaminan ini datang kerana Selangor percaya ia berjaya menyelesaikan masalah bekalan air mentah.
Perlu diingatkan, jaminan tiada catuan air berbeza dengan jaminan tidak berlaku masalah gangguan bekalan dari semasa ke semasa atas faktor-faktor tertentu yang berpunca daripada masalah di loji rawatan air, yang masih dikuasai empat syarikat konsesi air negeri.

Sedihnya, jaminan kerajaan Selangor untuk memulihkan keyakinan rakyat terus terburai apabila Pua terus menyalahkan Khalid dalam masalah gangguan air baru-baru ini kerana masalah tekanan air rendah.

Tetiba, Syabas yang bermasalah juga menjadi satu kesalahan kerajaan negeri, meskipun untuk enam tahun yang lalu, DAP bersama kerajaan negeri “berperang” dengan Syabas.

Begitulah serangan yang dibuat pemimpin DAP dalam isu air. Mesti marah dan pening Khalid dibuat mereka kerana semua langkahnya dipertikai.

Meskipun begitu ceritanya, kenyataan media serang-menyerang sesama sendiri menyebabkan rakyat Selangor berpendapat bahawa masalah air kini ia masalah pengurusan kerajaan Pakatan Rakyat.

Jika masalah gangguan air dan catuan air berlaku lagi sempena sambutan Ramadan dan Hari Raya ini, kemarahan rakyat akan bertuju pada Pakatan Rakyat, termasuk Khalid.

Walaupun Pakatan Rakyat sudah tentu ingin mengelakkan perkara ini daripada berlaku, meskipun daripada kalangan mereka yang ingin menumbangkan Khalid sebagai menteri besar.

Ini kerana yang terkena ialah Pakatan Rakyat dan bukannya pada Khalid seorang.

Polisi air percuma memberikan kemenangan yang memberangsangkan kepada Pakatan Rakyat.
Apakah negeri Selangor akan bertukar daripada “free-water state to a no-water state”? Bayangkan apa yang akan berlaku pada kerajaan Pakatan Rakyat sekiranya itu terjadi?

Selamat berpuasa. Semoga di bulan Ramadan dan Syawal yang bakal menjelang nanti, rakyat Selangor dapat menikmati adanya air setiap kali membuka pili air di rumah.

Tiada ulasan: