HALAMAN SANTAI

Isnin, 30 Jun 2014

Aktivis anti-Kidex: S'gor dedah maklumat terpilih

MALAYSIAKINI


 


Aktivis yang menentang pembinaan Lebuh Raya Kinrara-Damansara (Kidex) tidak yakin dengan ketelusan kerajaan negeri Selangor dalam pendedahan dokumen projek tersebut.

Dalam kenyataan hari ini, kumpulan penduduk Katakan Tidak Pada Kidex (SNTK) mendakwa kerajaan negeri bersikap memilih dalam mengeluarkan maklumat selepas seorang penduduk memohon dokumen kelulusan itu menerusi Enakmen Kebebasan Maklumat (FOI) pada 4 Jun lalu.

"Kami bimbang bahawa kebebasan maklumat yang sempit dan selektif mengenai Kidex seolah-olah dibentuk untuk menjamin agenda menteri besar Selangor dalam mempromosikan projek Kidex dalam media dan bukannya menyediakan ketelusan tulen yang diperlukan untuk mencapai matlamat perundangan enakmen tersebut," kata setiausaha SNTK David Yoong.

Beliau mendakwa kerajaan negeri hanya menunjukkan sebahagian dari satu set minit mesyuarat yang menyatakan projek Kidex dibincangkan, tetapi tidak menyebut individu yang hadir dan peranan yang dipegang ahli mesyuarat itu.

"Juga tiada maklumat mengenai dokumentasi di masa keputusan dibuat.

"Kami turut difahamkan Kidex dibincangkan beberapa kali dalam mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Selangor (MTES) dan minit itu perlu didedahkan untuk menuruti permintaan (FOI) itu.

Yong menambah kerajaan negeri juga tidak mendedahkah satu surat bertarikh 23 Februari lalu oleh MTES yang menyatakan persetujuan ke atas projek itu.

Menurut surat tersebut, persetujuan itu perlu dibuat sebelum 4 Julai bagi memenuhi syarat FOI, yang menetapkan kerajaan negeri memberi maklum balas dalam tempoh 30 hari sebelum permohonan pertama.

Rabu lalu Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan exco negeri mendedahkan laporan minit mesyuarat mereka pada Februari 2012 yang meluluskan pelaksanaan projek lebuh raya itu.

Ia susulan permintaan seorang penduduk Petaling Jaya, Chia Gek Suan yang memohon dokumen kelulusan itu menerusi Enakmen Kebebasan Maklumat pada 4 Jun lalu.

Tiada ulasan: