HALAMAN SANTAI

Khamis, 25 September 2008

Dua tren LRT berlanggar, empat cedera

Oleh UMAVATHI RAMAYAH dan SHARILFUDDIN SAARI


KUALA LUMPUR . – Hampir 300 penumpang terkandas kira-kira 30 minit apabila dua buah tren Transit Aliran Ringan (LRT) Rapid-KL Aliran Ampang berlanggar kira-kira 200 meter dari stesen LRT Bukit Jalil di sini petang ini.

Bagaimanapun, dalam kejadian pukul 6.32 petang itu, empat penumpang cedera ringan termasuk Ah See Nean, 21, iaitu sepupu Menteri Pengangkutan, Datuk Ong Tee Keat, diberi rawatan sebagai pesakit luar di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) dekat sini.

Tiga lagi mangsa ialah Khoo Chin Lay, 34, Kwai Sai Bean, 55, dan Yap Sau Yee, 29

Keadaan diburukkan lagi apabila alat penghawa dingin dan lampu tren tersebut tiba-tiba tidak berfungsi menyebabkan penumpang terutama wanita dan kanak-kanak mula panik.

Kejadian itu menyebabkan penumpang bertindak sendiri membuka pintu kecemasan tren bagi menyelamatkan diri.

Mereka terpaksa berjalan seorang demi seorang di lorong kecemasan di tepi landasan sebelum bantuan tiba 20 minit kemudian.

Perjalanan melalui landasan LRT itu menimbulkan kesukaran kepada penumpang yang mempunyai anak kecil, golongan tua, wanita mengandung dan penumpang yang membawa beg pakaian.

Ekoran kejadian itu, pengoperasian tren di tiga buah stesen iaitu stesen Sri Petaling, Bukit Jalil dan Sungai Besi dihentikan sehingga lewat malam ini dan ia dijangka hanya kembali beroperasi pagi esok.

Sejak perkhidmatan LRT laluan Bukit Jalil-Kuala Lumpur dilancarkan pada tahun 1998, dianggarkan sebanyak 120,000 pengguna menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam itu setiap hari.

Ketua Pegawai Eksekutif RapidKL, Suffian Baharuddin ketika ditemui pemberita di tempat kejadian berkata, pihaknya menyediakan bas ‘shuttle’ di stesen Bandar Tasik Selatan dan Sri Petaling bagi membolehkan orang ramai menggunakannya sebagai perkhidmatan ‘pengganti’.

“Masih terlalu awal untuk membuat sebarang kesimpulan mengenai kejadian ini sama ada disebabkan kecuaian pemandu atau kerosakan teknikal.

“Tunggulah sehingga jurutera kami selesai menyiasat perkara ini, baru kami akan maklumkan punca kejadian,” ujarnya.

Menurut beliau, kerja-kerja pemulihan masih diteruskan dan sehingga pukul 9 malam ini, kedua-dua tren itu masih belum dialihkan lagi.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Cheras, Asisten Komisioner Amir Mohd. Hashim berkata, polis sedang menjalankan siasatan terperinci berhubung kejadian itu meliputi pelbagai aspek.

Jelas beliau, polis akan mengambil keterangan kedua-dua pemandu tren yang berusia 30-an dan beberapa penumpang bagi mendapat gambaran yang sebenar.

Tambahnya, kira-kira 20 pegawai dan anggota dari balai polis berhampiran dikejarkan ke tempat kejadian sejurus menerima panggilan.

Sementara itu, salah seorang mangsa yang terperangkap, R. Perumal, 48, memberitahu, dia yang menaiki tren di gerabak pertama tiba-tiba dikejutkan dengan bunyi dentuman yang kuat sebelum penumpang-penumpang yang berdiri terjatuh di dalam tren

“Kami berasa cemas selepas hampir 20 minit terperangkap kerana tiada sebarang bantuan diberi.

“Jadi kami terpaksa membuka pintu kecemasan dengan sendiri dan menolong satu sama lain,” katanya yang baru pertama kali menaiki tren LRT.

Perumal memberitahu, mereka yang menyelamatkan diri menerusi pintu kecemasan terpaksa berjalan hampir 20 minit menggunakan lorong kecil di tepi trek hingga tiba di stesen Bukit Jalil.

Seorang lagi mangsa, Fariz Anuar, 26, berkata, dia dalam perjalanan ke rumahnya di Bukit Jalil selepas habis bekerja dengan menaiki tren dari Masjid Jamek di Kuala Lumpur.

“Dalam keadaan letih berpuasa, saya terpaksa berjalan kira-kira 20 minit ekoran insiden ini,” ujarnya.

Seorang wanita yang sarat mengandung, Wendy Wong, 27, berkata, dia panik dan cemas apabila alat penghawa dingin dan lampu tiba-tiba tertutup sebelum disusuli dengan pengumuman daripada pihak LRT berhubung kerosakan tren tersebut.

Bagaimanapun, ujarnya, pihak pengurusan LRT tiba dalam masa 20 minit dan membuka pintu kecemasan.

“Saya terpaksa berjalan kira-kira 30 minit untuk sampai ke stesen ini (Bukit Jalil),” jelasnya.

Sementara itu, Menteri Pengangkutan, Datuk Ong Tee Keat mengadakan lawatan ke lokasi kejadian kira-kira pukul 11.30 malam ini.

Turut menemani beliau ialah Ketua Polis Kula Lumpur, Datuk Muhammad Sabtu Osman.

Tee Keat meminta pihak RapidKL menyiasat insiden tersebut dan memastikannya tidak berulang lagi.

Dalam pada itu, ketika ditanya sama ada salah seorang mangsa yang cedera dalam kejadian itu merupakan sepupunya, Tee Keat berkata, beliau belum belum dapat memastikannya.

Tiada ulasan: