HALAMAN SANTAI

Isnin, 29 September 2008

Kerajaan ISA Kerajaan Bacul & Tidak Islamik - Forum Muslim

SUARA KEADILAN


Muslim Professional Forum (MPF), sebuah permuafakatan golongan pakar, menakrifkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sebagai melanggar rukun Islam dan penggunaannya oleh kerajaan sebagai tidak berperi-kemanusiaan.

MPF yang beribu-pejabat di Kuala Lumpur menegaskan pendirian mereka dalam satu kenyataan media 25 September lalu. Ia ditandatangani oleh lima pelopor gerakan tersebut: Dr Farouk Musa, Dr Sheikh Johari Bux, Dr Jeffrey Hassan, Dr Musa Nordin dan Dr Mazeni Alwi.

Sesungguhnya kenyataan MPF ini satu lagi tumbukan kepada kewibawaan kerajaan, apabila badan itu dengan jelas menyatakannya bahawa Islam menolak sebagai bentuk penahanan tanpa perbicaraan untuk apa-sahaja sebab dan jenayah sekalipun.

“Menggunakan Islam sebagai “alat” untuk mengizinkan penahanan tanpa bicara merupakan sesuatu yang bertentangan dengan prinsip-prinsip asas perundangan Islam yang bersandarkan “adl” (keadilan) dan “ihsan” (belas kasihan),” tegas MPF.

Jelas mereka, penggunaan ISA hanyalah untuk rejim yang bacul, zalim dan hanya fokus kepada pemusatan kuasa disebalik ilusi ‘keselamatan negara’.

“Tindakan bacul dengan menggunakan ISA setiap kali adanya pandangan yang berbeza yang menentang kerajaan yang zalim serta ulamanya yang mementingkan kuasa bukanlah merupakan petanda yang baik.Tindakan sedemikian membuatkan kita terfikir apakah dari segi realitinya ia bertujuan semata-mata untuk mengekalkan kuasa hegemoni pihak pemerintah; dan kita sebenarnya tanpa disedari sedang menuju ke arah pembentukan sebuah “negara polis”.”

Tiada ulasan: