HALAMAN SANTAI

Sabtu, 27 September 2008

Solat Hajat, doa bebaskan tebusan kapal MISC

azaminamin@harakah.net


KUALA LUMPUR - PAS menyeru semua ahli di pelbagai peringkat termasuk umat Islam di seluruh negara untuk menunaikan solat hajat dan mendoakan agar kesemua 80 anak kapal Malaysia International Shipping Corporation (MISC) Berhad yang menjadi tebusan lanun di Teluk Aden segera dibebaskan daalam keadaan selamat.

Setiausaha Agung PAS Dato' Kamarudin Jaffar berkata keluarga mangsa pasti merasa resah dan sedih kerana nasib anak kapal tersebut masih 'terumbang-ambing' kerana sudah menjadi tebusan lebih 40 hari, tambahan pula tatkala umat Islam di Malaysia bakal menyambut Aidilfitri tidak lama lagi.

"Sehubungan dengan itu, dengan kemampuan yang ada kita mestilah sentiasa memberi sokongan moral kepada keluarga mangsa dan bersama-samalah bermunajat ke hadrat Allah agar mereka semua dibebaskan dengan secepat mungkin," katanya kepada Harakah.

Beliau mahu ahli-ahli PAS dan umat Islam setiap masa mendoakan keselamatan tebusan terbabit ketika menunaikan solat tarawikh, berbuka puasa ataupun sewaktu melaksanakan amal ibadat lain.

"Ini ujian yang dihadi oleh mereka, esok-esok kita tidak tahu bahgian dan ujian kepada kita pula. Sama-samalah bermuhasabah diri dan mendoakan mereka," katanya yang juga Ahli Parlimen Tumpat.

Beliau juga meminta agar kerajaan Malaysia memberi bantuan sewajarnya dan melakukan tindakan drastik untuk memastikan keselamatan anak-anak kapal terbabit terjamin di samping memberi 'tekanan' kepada lanun dan pihak berkaitan untuk segera membebaskan mereka.

"PAS juga berharap agar kaum keluarga tebusan tabah menghadapi ujian getir ini dan sentiasa berfikiran positif dan yakin dengan pertolongan Allah swt," katanya.

Sementara itu mengulas isu sama, Pengerusi Lajnah Antarabangsa PAS Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi berkata PAS mahu kerajaan Malaysia bertindak lebih agresif bagi membantu menyelamatkan nyawa mereka dan tidak mengambil tempoh yang terlalu sehingga membahayakan keselamatan dan mendatangkan kebimbangan serius kepada kamu keluarga mangsa.

"PAS juga membantu dan berusaha secara diplomatik dan menggunakan saluran tidak rasmi dalam usaha untuk membebaskan rakyat malah gerak kerja sudah dari awal, sejak hari pertama kapal dirampas. Kita sudah menghubungi rakan-rakan di Timur Tengah namun tidak boleh maklumkan secara terperinci atas sudut keselamatan.

"Sebolehnya konflik ini kita mahu diselesaikan sebelum umat Islam menyambut Syawal," katanya ketika dihubungi Harakah.

Untuk rekod Kapal dagang MT Bunga Melati Dua milik MISC telah dirampas lanun di perairan Teluk Aden, antara Somalia dan Yemen pada 19 Ogos 2008 jam 10.09 malam di mana terdapat 29 warga Malaysia dan 10 warga Filipina dalam kapal itu semasa kejadian.

Kapal tangki itu membawa minyak kelapa sawit belayar dari Dumai, Sumatera, Indonesia ke Rotterdam , Belanda. Pasukan lanun itu dilaporkan menggunakan senjata moden seperti AK-47 dan pelancar granade dan memanjat dinding vesel dengan galah. Kapal itu seberat 32,169 tan dibina pada 1997 dan mampu dipintas oleh bot laju lanun.

Manakala kapal MT Bunga Melati Lima telah dirampas oleh lanun di Teluk Aden, Somalia - Yemen jam 9.50 malam , 29 Ogos 2008, 10 hari selepas kejadian pertama 19 Ogos 2008.

Kapal itu dikendalikan oleh 41 anak kapal termasuk 36 warga Malaysia dan krew penyelenggaraan sementara warga Filipina . Kapal itu membawa 30,000 MT bahan petrokimia dari Yanbu, Arab Saudi ke pelabuhan Singapura. - mr_

Tiada ulasan: