HALAMAN SANTAI

Khamis, 29 April 2010

Ambil tanah Felda untuk generasi kedua

Hashim Abdullah


TEMERLOH: Kerajaan negeri diminta menyemak semula terma-terma yang terkandung dalam Akta GSA 1960 bagi membolehkan tanah-tanah yang diberikan kepada Felda Plantations diambil kembali dan diisi bagi penempatan generasi kedua Felda.

Perkara itu dibangkitkan Pengerusi Persatuan Anak-Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) Mazlan Aliman dalam sidang media yang diadakan di Pejabat Badan Perhubungan PAS Pahang, di sini, hari ini.

Menurut Mazlan, jika tanah-tanah yang diberikan kepada Felda Plantations seluas 384 ribu hektar seluruh negara ditempatkan peneroka, maka seramai 84 ribu anak peneroka akan dapat memperoleh penempatan dan pekerjaan di skim-skim Felda yang ditempatkan itu.

“Anak akan menyerahkan memorandum kepada kerajaan-kerajaan negeri agar menyemak semula terma-terma yang terdapat dalam Akta GSA 1960 termasuk usaha mengambil balik tanah yang diberikan kepada Felda Plantations untuk diisi oleh anak peneroka.

“Kami mahu asas penubuhan Felda sebagaimana yang dihasratkan Tun Abdul Razak untuk menempatkan rakyat yang tidak bertanah untuk membolehkan mereka hidup selesa di tanah rancangan Felda dilaksanakan,” katanya.

Turut hadir pada sidang media tersebut Setiausaha Perhubungan dan Ketua Penerangan PAS negeri, Roslan Al Ahmadi dan Hasanuddin Salim.

Tiada ulasan: