HALAMAN SANTAI

Rabu, 28 April 2010

Pilihan Raya Kecil Hulu Selangor: loceng amaran kepada PAS Kelantan dan Kedah?

Oleh Penarik Beca


Dalam berita Harakah Daily hari ini yang bertajuk "Hulu Selangor buktikan BN sudah tidak ada harapan," Haji Mohamad Sabu kata, jika trend pengundian di Hulu Selangor berterusan hingga pilihan raya umum ke-13 nanti, Barisan Nasional (BN) tidak ada harapan lagi untuk memerintah semula Selangor.

"Jika trend pengundian dalam pilihan raya kecil Hulu Selangor 25 April lalu menyeluruh di seluruh negara dan kekal sedemikian sehingga pilihan raya ke-13, Pakatan Rakyat (PR) akan kekal sebagai kerajaan Negeri Selangor

"Ia juga bermakna Pulau Pinang akan terus diperintah PR, Perak akan terlepas lagi dari cengkaman BN dan mungkin Negeri Sembilan juga akan terlepas dari cengkaman BN," katanya.

Merujuk kepada berita itu, saya tanya dia dalam perbualan telefon, "Ai, tak sebut pun Kelantan dengan Kedah? Kedah dengan Kelantan lagu mana?"

"Aku kata kalau trend mengundi di Hulu Selangoq jadi ukuran," jawab beliau.

"Maknanya kalau ikut trend mengundi di Hulu Selangoq tu, (di) Kelantan dengan Kedah kalah ka PR?"

Saya tak ingat apa dia jawab. Saya juga tak tanya adakah trend pengundian di Hulu Selangor itu hakikatnya adalah loceng amaran kepada PAS Kelantan dan Kedah? Saya lalu main kot-kot dalam hati. "Orang (Melayu) Kelantan tak sama kot dengan (kebanyakan) orang (Melayu) Hulu Selangoq". Kalau dah main kot, tak tentu lagi la.

Tetapi saya lebih tertarik dengan frasa berikut:

Beliau tetap optimis PR akan terus menawan hati rakyat jika para pemimpinnya memperlihatkan pentadbiran kerajaan yang bersih dari rasuah dan penyelewengan, hidup sederhana dan tidak bermewah-mewah dengan wang rakyat serta menjimatkan perbelanjaan negeri-negeri yang diperintah untuk dipulangkan kepada rakyat dan kepentingan mereka.

Saya teringat kata-kata bekas Bendahari PAS, Syed Ibrahim Syed Abdul Rahman kepada saya lama dahulu, kalau tak silap awal 90-an dulu. Dia kata, "kalau Tok Guru dengan keluarga dia (terus) hidup sederhana, takkan menang Umno di Kelantan tu. Itu kekuatan kita".

Tiada ulasan: