HALAMAN SANTAI

Jumaat, 30 April 2010

Pemerolehan kerajaan : buka ruang penyertaan asing?

BERNAMA


PTJ08_190209_MUSTAPA_D8KUALA LUMPUR : Kerajaan melalui Kementerian Kewangan sedang mengkaji kemungkinan membuka peluang penyertaan asing di dalam pemerolehan kerajaan bagi membolehkan Malaysia menyertai Kerjasama Trans-Pasifik (TPP).

Penyertaan asing di dalam kontrak kerajaan adalah antara tiga cabaran bagi membolehkan Malaysia menyertai TPP, selain dasar persaingan dan undang-undang buruh, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Dalam beberapa sektor pemerolehan kerajaan sekarang, tidak ada penyertaan asing kerana negara juga ada dasar untuk membantu usahawan tempatan, termasuk bumiputera, tetapi memberi petunjuk bahawa kerajaan akan mencari cara membuka ruang untuk penyertaan asing, katanya.

"Kerajaan sedang mengkaji satu cara ia boleh terus memberi sedikit keutamaan kepada usahawan tempatan, yang juga penting dan berada di dalam sistem keutamaan. Mungkin ada peranan yang boleh dimainkan oleh para pembekal asing," katanya pada sidang media mengenai Majlis Penerangan Bergerak Menteri Ekonomi Asia Tenggara ke AS mulai 3 hingga 8 Mei.

"Ini adalah satu langkah ke hadapan. Kerajaan telah pun meluluskan satu dasar berkaitan dasar persaingan (untuk menarik lebih banyak penyertaan swasta dalam bidang kompetitif), yang sebelum ini tidak begitu jelas semasa rundingan Perjanjian Perdagangan Bebas dengan Amerika Syarikat," katanya.

TPP merupakan inisiatif pelbagai hala bagi mewujudkan kawasan perdagangan bebas di antara negara anggota menjelang 2015.

Pada masa ini, TPP dianggotai oleh Austalia, Brunei, Chile, New Zealand, Peru, Singapura, Amerika Syarikat dan Vietnam.


Tiada ulasan: