HALAMAN SANTAI

Khamis, 29 April 2010

BROADBAND CELCOM HANYA SESUAI UNTUK AFRIKA?

SABAH KINI





Oleh: SURIATI MAHMUD


BROADBAND Celcom yang menggunakan cogankata ‘Semakin Luas @ Wilayah Celcom Broadband’ masih belum mampu memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat Malaysia, terutama Lahad Datu dan hanya dianggap sesuai untuk Gurun Kalahari, Afrika yang tidak berbukit bukau.

Para pegawai Celcom lebih berminat untuk mencari mereka yang membuat aduan daripada menyelesaikan masalah kerana ‘kucing’ pun tahu bahawa Celcom Broadband gagal mencapai liputan untuk seluruh Bandar Lahad Datu sehingga jurujual Broadband Celcom mencadangkan agar para pengguna mengambil pakej RM68 dan bukannya RM98 kerana masalah liputan.

“Buat apa jual Celcom di sini? Di Afrika sesuailah. Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia sewajarnya membatalkan lesen yang diluluskan secara tidak sah kepada Celcom yang bukan sahaja gagal memberi liputan terbaik sistem jalur lebar, malah rangkaian yang lemah menyebabkan Celcom lebih bersifat seperti tandas awam. Kalau mahu masuk mesti bayar walaupun kotor,” ujar Wong K.H yang telah menukarkan talian dan broadbandnya kepada DiGi.

Kata Wong, beliau kesal dengan sikap bongkak Celcom yang tidak mempeduli aduan pengguna sebaliknya menyalahkan pengguna yang gagal mendapat perkhidmatan terbaik terutama peniaga yang menggunakan internet untuk e-banking.

“Mujur ada DiGi dan Maxis di Lahad Datu yang lebih cekap daripada Celcom,” luah Wong yang menyatakan internet kini adalah keperluan hidup manusia yang tidak boleh diganti dengan perkhidmatan lain.

Tinjauan yang dijalankan Sabahkini.net mendapati banyak kawasan gagal diliputi Celcom. Jika dapat dilayari terpaksa disambung beberapa kali kerana signal menunjukkan liputan ‘poor’ hampir di seluruh Bandar Lahad Datu dan tidak dapat dilayari di kawasan empat batu daripada Bandar Palma.

Tiada ulasan: