HALAMAN SANTAI

Jumaat, 30 April 2010

Panel khas: Tak buat siasatan, pantau siasatan polis

Regina Lee



"Panel khas" yang ditubuhkan untuk menyiasat insiden remaja Amirulrasyid Amzah ditembak mati oleh polis, tidak mempunyai sama ada kuasa untuk menyiasat atau membuat syor kepada pihak polis.

Ini telah menimbulkkan persoalan mengenai apa sebenarnya yang mereka boleh lakukan.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Abu Seman Yusof yang mengetuai panel tersebut berkata mereka hanya boleh "memantau siasatan tersebut supaya penyiasatan dijalankan secara adil dan telus".

Menurutnya, oleh kerana siasatan kejadian tersebut dilakukan oleh pihak polis, maka ramai yang mendakwa tidak akan wujud ketelusan.

Bercakap dalam satu sidang media di ibunegara hari ini, beliau berkata kerana itulah pihak kementerian memutuskan untuk menubuhkan panel khas tersebut.

Dalam kejadian kira-kira pukul 2 pagi itu, Aminulrasyid Amzah, pelajar
Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 9, di Shah Alam, yang memandu kereta Proton Iswara mati ditembak setelah dikatakan cuba melarikan diri dari sekatan polis manakala rakannya dapat melarikan diri.

Abu Seman berkata, panel itu sendiri tidak boleh mengumumkan hasil siasatannya kepada umum dan keputusan muktamad adalah terletak di tangan Menteri Dalam Negeri, Datuk Hishammuddin Hussein.

Beliau juga berharap penubuhan panel itu akan menamatkan spekulasi mengenai apa yang sebenarnya berlaku dalam kejadian pada awal pagi Isnin itu.

Abu Seman berkata beliau akan dibantu oleh timbalan ketua setiausaha KDN, Datuk Ahmad Fuad Ab Aziz dalam panel lapan anggota itu.

Beliau bagaimanapun enggan menyatakan nama merekan yang dipilih menganggotai panel tersebut kerana menurutnya, mereka belum lagi menyatakan persetujuan masing-masing.

Bagaimanapun, Abu Seman menegaskan bahawa ahli politik tidak akan dilantik menganggotai panel itu kerana 'tidak mahu pembabitan mereka yang kepentingan".

Katanya, ini kerana jika siasatan tersebut tidak telus, maka imej kementerian berkenaan akan terjejas.

Tiada ulasan: