HALAMAN SANTAI

Selasa, 28 Februari 2012

Khalwat: Tangkapan Ustaz Badrulamin Tidak Sah Dan Langgar Enakmen Tatacara Jenayah Syariah!

PAHANG DAILY


KUANTAN
- Ramai pihak keliru dengan insiden tangkapan Khalwat yang melibatkan tokoh agama terkenal, Ustaz Dr.Badrulamin Bahdun di Hotel Swiss Garden Resort dekat sini dua hari lalu.

Ini kerana, berbagai persepsi berlainan telah dilaporkan tentang isu ini. PDO dengan kerjasaman beberapa orang Krew Eksklusif kami telah mengadakan operasi untuk menyiasat perkara itu. Ia bagi menghuraikan kekalutan yang timbul akibat kes berkenaan. Ustaz Badrulamin yang juga merupakan Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Parti Keadilan Rakyat (PKR) didakwa telah ditangkap bersama isteri orang di sebuah bilik hotel berkenaan. Namun, kemusykilannya ialah tangkapan itu dilakukan sendiri oleh suami wanita berkenaan.

Beliau bukan sahaja telah dikurung dan dihalang berhubung dengan sesiapa, malahan turut dipercayai telah dikasari oleh sekumpulan lelaki yang telah diupah oleh suami wanita terbabit.

Pihak Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) yang dimaklumkan tentang kejadian itu telah dimaklumkan kemudian. Persoalannya yang timbul, kenapa suami lelaki melakukan kekasaran dan menangkap beliau. Sedangkan dalam Enakmen Pentadbiran Agama Islam Pahang, kuasa untuk menangkap mana-mana individu yang didapati melakukan kesalahan tersebut ialah Pegawai Penguatkuasa Agama (JAIP), Pegawai Polis dan Pegawai Masjid (Imam) yang dilantik oleh Majlis Ugama Islam Dan Adat Resam Melayu Pahang (MUIP).

Malah semua pesalah yang ditangkap tidak boleh disentuh, malah dikurung sama sekali melainkan orang itu menyerah diri sama ada dengan perkataan atau pun melalui perbuatan. (Rujuk: Seksyen 10, Enakmen 8 Tahun 2002, Enakmen Tatacara Jenayah Syariah 2002).

Malah, lebih mengejutkan ketika ditangkap Ustaz Badrulamin dipercayai berada dalam bilik sebaliknya wanita terbabit didakwa berada diluar bersama anak lelakinya yang berusia tiga tahun.

Maka, atas alasan apakah beliau dikatakan telah melakukan perbuatan "khalwat". Inilah yang memusykilkan ramai pihak sekarang. Maka, wajarkah media perdana keluarkan artikel kononnya beliau ditangkap khalwat seperti dihebahkan?.



Tangkapan khalwat sepatutnya belaku bila kedua-dua tertuduh berada
dalam keadaan yang mencurigakan dalam satu bilik seperti di atas

[Sebenarnya, masih banyak persoalan yang perlu dibongkarkan dalam kes yang melibatkan Ustaz Badrulamin ini. Walau pun isu ini nampak menyebelahi beliau, namun ada juga maklumat yang mungkin boleh memerangkap beliau.

Namun, segalanya masih dalam siasatan pihak Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP). Kami akan membuat laporan seterusnya selepas menerima maklumat terkini daripada pihak yang berkenaan.

Apapun, kepada semua rakyat terutamanya umat Islam, diminta berhati-hati dengan berbagai persepsi dan versi berbeza yang mereka terima tentang kejadian ini. Kami akan dapatkan info tepat tentang apakah yang berlaku di sebalik kejadian yang penuh kontroversi tersebut].

Tiada ulasan: