HALAMAN SANTAI

Selasa, 28 Februari 2012

Terkini: Ustaz Badrul Amin "Di Siasat" Pihak JAIP, PKR Akan "Menfailkan Tindakan Saman" Isu Ini !

PAHANG DAILY


KUANTAN
- Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PKR, Ustaz Badrulamin Bahron(foto) telah dipanggil mengadap Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) jam 3.00 petang tadi.

Ia berhubung dengan siasatan lanjut kes tangkapan khalwat terhadapnya pada 25 Februari lalu. Difahamkan, siasatan dijalankan di Tingkat 3, Bangunan JAIP (pejabat lama Pejabat Daerah & Tanah Kuantan).

Beliau tiba di Pejabat JAIP pada jam 2.45 petang bersama peguamnya, Ahmad Nizam Hamid. Ia kemudian disusuli kehadiran wanita yang dikaitkan terlibat dalam kes khalwat bersama beliau yang tiba kira-kira pukul 3.05 petang diiringi anggota keluarganya.

Sementara itu, satu sumber dalaman Parti Keadilan Rakyat (PKR) Negeri Pahang melaporkan bahawa parti itu akan menfailkan tindakan saman terhadap Timbalan Pengarah JAIP, Dato' Hj.Mohd Ghazali Abd Aziz.

Difahamkan, para peguam PKR kini sedang meneliti asas yang kukuh untuk tindakan tersebut. Ini memandangkan, terdapatnya unsur meragukan dan ada usaha terancang pihak-pihak tertentu yang sengaja ingin menjatuhkan nama baik tertuduh dan juga parti itu sendiri.

Sebelum ini, kami juga ada melaporkan Timbalan Pengarah JAIP menafikan beliau ada mengeluarkan kenyataan kononnya Ustaz Badrulamin telah ditangkap khalwat. Namun, media arus perdana begitu rakus memainkan isu kononnya Ustaz Badrulamin sudah jatuh bersalah sedangkan hakikat sebenar isu ini masih belum diketahui lagi.

Banyak kepincangan yang berlaku dan seolah-olah ia sengaja dirancang sedemikian rupa untuk tujuan menfitnah pemimpin PKR tersebut, yang juga tokoh agama terkenal itu itu.


[Sementara seorang pemimpin PKR Pahang hari ini menegaskan, jika benar Timbalan Pengarah JAIP, tidak keluarkan kenyataan "Ustaz Badrulamin Di Tangkap" dan menuduh media perdana memutar belitkan kenyataannya, maka beliau harus mengambil tindakan saman terhadap pihak terbabit.

Ini kerana dia sendiri ada mengatakan JAIP mengikut prosedur yang ditetapkan dan tidak pernah berlaku perkara yang dirancang atau atau berkomplot dalam kes itu. Malah nenurutnya, tindakan itu dibuat atas aduan daripada suami wanita terbabit yang menghubungi penguatkuasa Jaip supaya datang ke hotel itu kerana didapati isterinya bersama lelaki lain.

Ekoran penangkapan itu, Badrolamin dipanggil memberikan keterangan hari ini bersama wanita berkenaan bagi melengkapkan siasatan.

Siasatan dilakukan mengikut Seksyen 145 Enakmen Pentadbiran Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982. Selepas siasatan selesai, kertas siasatan akan diserahkan kepada pihak pendakwaan untuk tindakan lanjut. Ia merupakan satu prosedur biasa dalam kes seperti itu di negeri Pahang].

Tiada ulasan: