HALAMAN SANTAI

Khamis, 29 Mac 2012

Apa yang sebenarnya diharapkan oleh Najib untuk menang PRU-13: RM100 juta cukup?

Nawawi Mohamad, Stan Lee, Malaysia Chronicle


Tidak kira bila pilihanraya umum ke13 akan berlangsung, ada 222 kerusi Parlimen bakal dipertandingkan dan beberapa orang lama Umno seperti mantan Menteri Kewangan Daim Zainudin meramalkan kemenangan kepada UMNO –BN dengan majoriti mudah.

Tapi sangat jelas mereka tidak pasti jika PM Najib Razak boleh membaiki keputusan pengundian tahun 2008 yang dicapai oleh Abdullah Badawi yang dikatakan satu trajedi dan buat pertama kali UMNO-BN tidak dapat kekalkan majoriti dua pertiga di Parlimen.

Najib dilihat yakin UMNO BN boleh menang tapi masih enggan mengumumkan tarikh pengundian. Ini memberi gambaran lebih jelas.Jika beliau yakin, beliau sudah mengumumkan tarikh pengundian lama dahulu dan mengukuhkan genggamannya terhadap UMNO dan Malaysia.

Hakikatnya, Najib, 58 tahun, dan dikatakn PM ke 6 yang paling buruk setakat ini- terpaksa mengkaji semula cita-cita nya merampas semula majoriti dua pertiga, dimana jika berjaya akan memastikan beliau terus hidup dalam UMNO dan terus menjadi Perdana Menteri.

“Kita pasti harapkan majoriti dua pertiga, saya menipu jika saya kata tak mahu.Saya mahu dua pertiga tapi keadaan lebih mencabar sekarang,” kata Perdana Menteri pada pembukaan rasmi Kelab Foreign Correspondents di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Najib akan menjadi sejarah tak lama lagi?

Najib sekarang berharap membaiki keputusan 2008.Jika tidak, beliau akan menjadi sejarah dan seperti yang ditegaskan oleh daim, samaada timbalan Presiden Umno Muhyiddin atau pencabar baru akan naik.

Tahun 2008,Pakatan Rakyat yang diketuai pemimpin Pembangkang Anwar Ibrahim menang 52% dari undi popular, oleh kerana banyak manipulasi kawasan mengundi dan pengundian berat sebelah, hanya berjaya mendapat 82 kerusi berbanding 140 kerusi oleh UMNO-BN- kurang 8 kerusi untuk membentuk jumlah minima majoriti dua pertiga.

UMNO BN dikatakan yakin akan menang semua kerusi parlimen dinegeri-negeri yang dikuasai nya seperti 28 di Sarawak, 25 di Johor, 22 di Sabah, 13 di Perak,12 di Pahang. Jumlah besar ialah 101. Ditambah dengan sumbangan dari Wilayah Persekutuan,najib percaya beliau sudah ada 110 kerusi.

Bagi menyamakan rekod 2008 untuk 140 kerusi, beliau perlu 30 lagi, dan untuk kekalkan majoriti dua pertiga, beliau perlu 38 kerusi. Untuk merealisasikan hal ini, beliau menumpu kepada Wilayah Persekutuan, 10 kerusi masing-masing dari Selangor,Kedah dan Kelantan dan 5 kerusi dari P.Pinang. Baki nya mungkin datang dari mereka yang keluar parti lain atau pujukan untuk calon bebas menyertai gabungan BN.

Hal ini nampak saja mudah. Pakatan dijangka menambah bilangan kerusi setiap satu di Sabah dan Sarawak kepada jumlah besar 20 kerusi dari kedua-dua negeri tersebut. Johor ialah satu lagi negeri di mana mereka jangka dapat membaiki kegagalan lepas untuk 1 kerusi Parlimen sahaja.

Sekurang kurangnya RM100juta diperlukan

Dengan mengambil kira pergeseran yang belum selesai, pemerhati dalam UMNO berkata walaupun dengan 110 kerusi ‘lebih kurang sudah selamat’,Najib masih perlu membelanjakan skurang kurangnya RM100 juta untuk’ membeli’ lagi 38 kerusi yang ada. Hakikatnya, RM100juta ialah satu angka jangkaan yang agak konservatif, dimana ada pemerhati yang meletakkan jumlah tersebut kepada RM500 juta sekurang kurangnya.

Mereka meramalkan UMNO BN akan mendekati semua calon pembangkang yang menang dalam PRU 12, terutama mereka yang dituduh salahlaku atau lain-lain dan lebih mudah untuk di ugut.Malahan, wang ringgit dan satu dua pendedahan ialah pemangkin kuat dan Najib amat arif tentang hal ini.

Najib perlu ada wangtunai yang banyak bagi membeli nama baik ahli-ahli UMNO supaya mereka sedia untuk tidak mengkhianatinya jika mereka atau kettua bahagian mereka tidak terpilih menjadi calon yang bertanding.

Khabar khabar yang bertiup dalam parti mengatakan para penasihat beliau menegaskan apa apa sumbangan yan diberi, penerima mesti mengetahui ia datang dari Najib, bukan dari rakyat , atau majlsi tertinggi atau pimpinan tertinggi. Ini bagi meyakinkan penerima yang perlu tahu kepada siapa mereka perlu berterima kasih dan membalas budi bila masanya tiba.

Tidak mudah memadamkan propaganda yang bertapak sejak 5 dekad yang lampau

Suruhanjaya Pilihanraya, sebuah badan diketahui sebagai anjing suruhan BN, juga pengetahui peranan mereka. Jadi, untuk menang dengan majoriti mudah tidak seperti UMNO BN ada undi ‘simpanan tetap’ di semua negeri yang dikawal mereka. Lebih mudah bagi UMNO BN untuk kekalkan kerusi dan lebih sukar untuk Pakatan mengekalkan kerusi mereka.

Samada mereka suka atau tidak, pengundi BN telah di momokkan dengan propaganda sejak berdekad yang lalu,yang menukar mereka jadi ‘robot. Oleh yang demikian, walaupun skandal peribadi Najib dan kawan-kawan UMNO nya termasuk kes rasuah Ketua Wanita Shahrizat Jalil berjumlah RM250 juta, penyokong setia UMNO BN masih terus mengundi beliau dan pasukan tercemar ini.

Sebagaimana dikatakan oleh sesetengah pemerhati, orang orang luar bandar tidak kisah hal berkaitan kapala selam Scorpene yang mana Najib dituduh menerima rasuah RM570 juta untuk beli. Ramai yang mungkin tak tahu langsung apa pun berkenaan kes itu, atau apa yang sebenarnya indeks rasuah.mereka mungkin tanya?

Jadi kepada ahli strategi UMNO BN, apa rakyat biasa mahu ialah RM500 lagi dan jika ini boleh buatkan UMNO BN menang, Najib malah sudi mengumumkan tambahan RM500 sebelum beliau membubarkan parlimen. Rakyat mungkin terpesong selepas menerima imbuhan ini dan dengan gembira mengundi UMNO-BN. Najib tidak akan rugi apa-apa kerana bukan wang nya sendiri.

Harapkan kelemahan pembangkang

Manakala pembangkang pula merupakan pendatang baru, baru 4 tahun walaupun telah melangkah jauh setelah menang 5 dari 13 negeri pada tahun 2008.

Alasan BN ialah Pakatan masih belum matang dan tidak berupaya memerintah tidak boleh lagi terima ramai, terutama bila P.Pinang dan Selangor berterusan mendahului senarai negeri yang diurus paling baik dan paling banyak menjana pelaburan.

So for these reasons, Najib knows he is not as comfortable as before. It will not be easy to improve on the 2008 results, even though he has the money and is ready to splash it all around.

Atas alasan-alasan ini, Najib tahu beliau tidak selesa seperti dahulu.Tidak mudah membaiki keputusan 2008, walau beliau ada wang dan sedia membelanjakannya.

Dan sebab inibeliau melengah lengah, menunggu keributan dan masa yang sesuai, untuk PRU 13. Maaf la, mungkin beliau perlu tunggu 55 tahun lagi.Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: