HALAMAN SANTAI

Sabtu, 31 Mac 2012

Menteri kesihatan tolak nadir bumi jika jejas kesihatan


MALAYSIA KINI
Kementerian kesihatan akan menolak pembinaan kilang memproses nadir bumi sekiranya terbukti menjejaskan kesihatan masyarakat Malaysia, kata menterinya Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Liow juga berkata, kerajaan tidak akan memberi mana-mana lesen kepada syarikat yang memproses nadir bumi jika didapati ia membahayakan kesihatan masyarakat setempat.

NONE"Kerajaan sangat jelas bahawa jika Lynas memberi masalah kesihatan, kita tidak akan memberi apa-apa lesen kepada Lynas.

"Kementerian sangat mengambil berat mengenai isu kesihatan tidak kira tempat sama ada di Bukit Merah atau di Kuantan.

"Kita juga telah mengambil langkah dengan menubuhkan satu jawatankuasa khas bagi memantau isu Lynas," katanya pada sidang media selepas merasmikan siri jelajah bertemu pelbagai pihakdi Institut Pengurusan Kesihatan Kuala Lumpur hari ini.

Beliau diminta mengulas kematian anak kepada bekas buruh di kilang nadir bumi Asian Rare Earth (ARE) Bukit Merah Cheah Kok Leong yang dilahirkan kurang upaya semalam akibat jangkitan bakteria yang serius.

Projek nadir bumi di Bukit Merah, Perak itu sebelum ini mendapat perhatian apabila ia dijadikan contoh oleh pembangkang untuk menolak projek baru oleh syarikat Australia Lynas di Kuantan.

Selain itu, terdapat juga penduduk di kawasan itu mendakwa masih mengalami kesan radiasi daripada tapak tersebut yang menyebabkan penyakit leukemia dan kecacatan bayi ketika kelahiran.

Tiada ulasan: