HALAMAN SANTAI

Sabtu, 31 Mac 2012

Saham FGVH bakal dikuasai pelabur asing?

KL TODAY



Saham Felda Global Ventures Holding (FGVH) dipercayai bakal dimiliki pelabur asing sejurus selepas diseneraikan di bursa saham. Penasihat Ekonomi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) Dr Rosli Yaakop mendakwa, FGVH akan memberikan sahamnya sebanyak 20 peratus kepada sebuah syarikat antarabangsa terkenal yang pakar dalam kejuruteraan ‘poliochemical’. “Pemilik dan CEO syarikat itu adalah orang asing, bukannya rakyat tempatan,” katanya dalam sidang media di Pejabat Agung PAS di sini hari ini.

Katanya, butiran terperinci syarikat tersebut serta bakal rakan kongsi asing FGVH yang lain akan didedahkan dalam masa terdekat.

Selain itu, beliau turut mendakwa anak syarikat Felda, FGV USA Properties Inc yang ditubuhkan pada tahun 2008 membeli kondominium di Amerika Syarikat dengan harga RM8.6 juta.

Kondomonium mewah yang terletak di Braintree, Massachussetts itu turut dilengkapi demgan alat perabot dan perhiasan bernilai RM238,948, namun tidak dinyatakan jumlah unit yang dmiliki.

`Manfaat apa kepada peneroka’

Manakala modal berbayarnya berjumlah RM9.2 juta dengan 275,000 unit saham.

Namun pada 31 Disember 2010, kewangan syarikat itu mencatatkan kerugian terkumpul berjumlah RM513,323 sejak ia ditubuhkan.

Sementara unit kondominium itu juga disewakan kepada syarikat atau kakitangan yang ada kaitan dengan Syarikat FGV USA Properties Inc.

“Isunya, apa manfaatnya kepada peneroka? Kamu (Felda) berniaga kelapa sawit atau hartanah,” soalnya.

Beliau bimbang sekiranya Felda hilang fokus dan hanya mementingkan pelaburan tanpa memikirkan kesan yang akan dihadapi peneroka.

Tiada ulasan: