HALAMAN SANTAI

Khamis, 31 Januari 2013

Hisham: Pekeliling JPN Bahawa IC Yang Tidak Dituntut Akan Dihantar Ke Sabah Adalah Palsu



PUTRAJAYA: Satu pekeliling yang meminta semua kad pengenalan yang tidak dituntut dihantar ke Keningau, Sabah untuk pelupusan adalah palsu, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Beliau berkata Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) mengesahkan mereka tidak pernah mengeluarkan apa-apa pekeliling dan Ketua Pengarah JPN, Datuk Jariah Mohd Said membuat laporan polis mengenai perkara itu.

"Inilah sebabnya mengapa saya menggesa orang ramai tidak boleh diambil oleh tuntutan itu dan mendapatkan penjelasan terlebih dahulu daripada pihak berkuasa," kata Hishammuddin kepada pemberita selepas menghadiri sambutan Hari Imigresen di sini.

Sebuah laporan bahawa Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar membuat dakwaan pada Rabu, bahawa surat pekeliling telah dikeluarkan kepada pegawai JPN kanan di seluruh negara.

Beliau dilaporkan berkata bahawa pekeliling yang dikatakan, bertarikh Dis 14, 2012, yang meminta kad pengenalan yang belum dituntut selepas 18 bulan akan dihantar ke Keningau, Sabah untuk pemprosesan menjelang 31 Disember tahun lepas selewat-lewatnya.

Tiada ulasan: