HALAMAN SANTAI

Jumaat, 16 Oktober 2020

Antara saya dengan Agong’, Anwar kata orang lain tak perlu tahu perincian

Faiz Zainudin
Presiden PKR, Anwar Ibrahim, berkata memadai untuk KDN dan ahli politik tahu 
surat pengesahan presiden parti-parti politik sudah diberikan kepada Agong.

KUALA LUMPUR: Presiden PKR, Anwar Ibrahim, berkata orang lain tidak perlu tahu secara terperinci urusannya dengan Agong berhubung dakwaan beliau mendapat sokongan secukupnya untuk membentuk kerajaan baharu, selepas selesai memberi keterangan kepada polis hari ini.

Anwar berkata memadai untuk Kementerian Dalam Negeri dan ahli politik tahu surat pengesahan presiden parti-parti politik – “mewakili nama-nama parti masing-masing” – sudah diberikan kepada Agong.

“KDN yang arahkan polis untuk mengetahui nama-nama. Saya beritahu pertemuan dengan Agong antara saya dan Agong, tak munasabah untuk orang mengetahui secara terperinci apa yang berlaku antara saya dan Agong,” katanya pada sidang media di Bukit Aman hari ini.

Beliau menjawab pertanyaan pemberita adakah polis meminta senarai penuh ahli Parlimen yang menyokong beliau itu, dikatakan sebanyak 121 orang.

“Urusan setakat ini antara saya dengan Agong, bukan urusan polis dan pihak politik,” tambahnya.

Anwar hari ini tiba di Bukit Aman untuk memberi keterangan kepada Unit Siasatan Jenayah Terkelas, berhubung suatu senarai yang dikaitkan dengan beliau, yang menamakan ahli-ahli Parlimen yang didakwa menyokongnya.

Siasatan terhadap pemimpin parti reformasi itu mengikut Seksyen 505(b) Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia.

Sehingga hari ini, belum ada pihak mengesahkan senarai yang tersebar itu. Penyebaran senarai itu diikuti dengan laporan polis oleh beberapa wakil rakyat yang dinamakan.

Penyebaran senarai itu menyusuli pengumuman oleh Anwar pada 23 Sept, mendakwa beliau mendapat sokongan “kukuh dan meyakinkan” daripada ahli Parlimen pelbagai parti, majoritinya Bumiputera.

“Ada 6 kes terhadap saya dan umumnya menjurus kepada memohon supaya nama-nama Ahli Parlimen menyokong saya diberikan,” katanya.

Presiden PKR itu berkata permintaan itu berdasarkan laporan polis dibuat yang melibatkan senarai nama yang tidak disahkan itu.

LIHAT VIDEO DI SINI

Tiada ulasan: