HALAMAN SANTAI

Ahad, 27 Disember 2009

Isu Biro Tata Negara :Tak Relevan Untuk Masa Sekarang

JASIN DAILY


Isu perkauman ekstrem yang ditonjolkan program Biro Tatanegara sudah sekian lama diperdebatkan iaitu sejak 30 tahun lalu, namun ia sering kali dilindungi kerajaan pusat dengan alasan keselamatan negara.

Apabila Selangor dengan berani mengharamkan kakitangan awam dan mahasiswanya dari meyertai BTN, maka pelbagai alasan diberikan malah mencemuh kerajaan negeri dengan alasan banyak dana dilaburkan dalam kursus itu.

Pada tahun ini sahaja sebanyak 74 juta sudah dibelanjakan manakala lebih 200 pekerja tambahan bakal dilantik untuk tahun hadapan.

Bagi penulis, K.J. John beliau melihat BTN sudah menyalahi prinsip negara federalisme apabila hak kepelbagaian kaum dinafikan kerana tenaga pengajar majoriti dimonopoli kaum Melayu.

“Apa yang dilakukan negara perlu melibatkan semua, sepatutnya tenaga pengajar BTN terdiri daripada Iban, Kadazan dan bangsa lain, kalau sekiranya kita tidak merangkumkan mereka, jadi ia perlu dipersoal,” katanya.

Beliau menambah,pada asalnya BTN ditubuhkan pada 1974 sebagai Unit Penyelidikan Belia di bawah Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan yang ketika itu Tun Abdullah Badawi adalah Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian tersebut.

Menurut John, penubuhan BTN pada ketika itu adalah berpunca daripada tragedi rusuhan kaum 13 Mei dengan tujuan menyatukan semua pemimpin belia persatuan rentetan perpaduan rakyat yang masih rapuh.

Katanya, pada 1981 BTN dipindahkan di bawah pentadbiran Jabatan Perdana Menteri yang ketika itu Tun Mahathir Mohamed merupakan Perdana Menteri.

John berkata, bagaimanapun kini peranan BTN tidak lagi relevan malah masih dijalankan dengan cara dan pemikiran yang jauh ketinggalan zaman.

“Bila masa berubah, perkara lama tidak lagi releven, apa yang baru dan perubahan idea adalah sangat releven, macam Nik Nazmi kata tadi, tidak ada seorang yang akan personal kenapa BTN perlu dikekalkan dengan cara lama. Pada mereka yang memahami psikologi ketenteraan dan semua, kaedah pengajarannya releven seperti permulaan Tembok Berlin dan ia mungkin lebih teruk,”katanya.

Tiada ulasan: