HALAMAN SANTAI

Khamis, 31 Disember 2009

Pesaka, tiga kementerian didakwa mungkir janji

Dzulfikar Mashoor


KUALA LUMPUR: Selepas hampir dua tahun diberi janji-janji manis, Harian Inovatif Sdn. Bhd (HISB) mendedahkan bahawa syarikatnya masih belum menerima bayaran tertunggak sebanyak RM1.127 juta kerana menguruskan penganjuran Kejuaraan Silat Sedunia ke-13, 2007.

Kejuaraan tersebut adalah anjuran Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia (Pesaka) bersama-sama Kementerian Kesenian, Kebudayaan dan Warisan (KeKKWA), Kementerian Belia dan Sukan; dan Kementerian Pelancongan.

"Sehingga kini, kita (HISB) tak dapat apa-apa bayaran dari Pesaka, (juga) termasuk dengan KEKKWA, (Kementerian) Beliau dan Sukan serta (Kementerian) Pelancongan, kita memang tak dapat langsung sumbangan," jelasPengarah Eksekutif Kumpulan HISB, Raja Norasmah Lela.

Bercakap pada sidang media yang sama, Ahli Lembaga Pengurusan HISB, Mohd Fairuz Mohd Yusof syarikatnya seolah-olah dianiaya oleh para pemimpin Umno sendiri.

"Adakah syarikat bumiputera seperti kami (HISB) perlu dianiaya...penaungnya (program) adalah pemimpin BN kita (iaitu) Najib (Perdana Menteri)," ujarnya.

Selain Najib selaku penaung kejuaraan, beliau turut melahirkan rasa kecewa dengan sikap Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan bin Yaakob, Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabeery Chik serta Pemangku Pesaka Datuk Sohaimi Mohamed kerana sering berdolak-dalih apabila bertemu dengan pihak HISB.

Ketua Pasukan Peguam yang mewakili HISB, Ramesh Kanapathy yang ditemui kemudian berkata, anak guamannya telah mengfailkan saman ke atas Pesaka.

Pun begitu, beliau berkata pihaknya tidak menyenaraikan ketiga-tiga kementerian terbabit sebagai yang dipertanggungjawabkan.

"Sebenarnya, kita saman Pesaka sahaja kerana mereka yang membuat perjanjian bertulis, kementerian-kementerian terbabit hanya terlibat secara tidak langsung," jelasnya.

"Tetapi, saya percaya Kementerian Belia dan Sukan seharusnya dipertanggungjawabkan kerana merekalah pihak berwajib menyelenggara sukan di negeri ini."

"Maka, sebarang masalah seharusnya dirujuk juga kepada mereka. Yang anak guaman kami mahu, tuntutan wang tertunggak (RM1.127), tidak lebih dari itu," katanya.

Tiada ulasan: