HALAMAN SANTAI

Rabu, 23 Disember 2009

Kerajaan perlu dahulukan keperluan rakyat Malaysia

Dzulfikar Mashoor


KUALA LUMPUR : Gabungan Memprotes Kenaikkan Harga Minyak dan Barangan (Protes) mencadangkan kerajaan mendahulukan dana keuntungan Petronas untuk keperluan rakyat negara ini.

Cadangan tersebut sebagai respon pada keputusan kerajaan memperkenalkan dua harga petrol-diesel untuk rakyat dan bukan warganegara semalam.

“Dari memperkenalkan dua sistem harga itu, lebih baik kerajaan kembali pada persoalan pokok (iaitu) gunakan petroleum untuk kepentingan rakyat,” jelas Jurucakap Protes, S. Arutchelvan ketika dihubungi Harakahdaily pagi tadi.

Beliau yang juga Setiausaha Agong Parti Sosialis Malaysia (PSM) berharap kerajaan mencontohi kerajaan Veneziola yang dilihat mengutamakan keperluan rakyat sendiri.

“Seperti Petronas, hasil keuntungan minyak di Veneziola dengan memberikan pendidikan percuma kepada rakyat dari peringkat bawah (rendah) hingga PhD untuk keperluan rakyat,” jelasnya.

Beliau yang juga aktivis Jaringan Rakyat Tertindas (JERIT) berkata, kerajaan turut menyediakan perkhidmatan perubatan secara percuma kepada rakyat dengan menggunakan hasil keuntungan minyak.

Ujarnya lagi, walaupun skala pengeluaran minyak di Malaysia tidak sebanyak pengeluaran minyak di Veneziola – iaitu negara pengeluar minyak ke-5 terbesar di dunia, namun keuntungan yang sedia ada tidak seharusnya dibazirkan dengan projek-projek yang bukan keperluan rakyat.

Tambahnya lagi, kerajaan Veneziola turut menggunakan hasil petroleum dengan membina pasaraya-pasaraya yang menjual bahan makanan asasi rakyat dengan harga yang cukup murah.

Pun begitu, beliau melihat cadangan kerajaan tersebut secara asasnya tidak bermasalah.

Bagaimanapun, mekanisme yang mahu dilaksanakan itu dijangkan sukar untuk dilaksanakan pada Mei tahun depan.

“Saya ingat mekanisma yang diperkenalkan tak ada masalah, tetapi susah untuk diimplimentasi di Malaysia,” jelasnya.

“Di Malaysia, kita menggalakkan aktiviti pelancongan bukan warganegara, tetapi pada masa yang sama kita seolah-olah menyekat keperluan mereka menggunakan minyak kita untuk bergerak dalam negara.”

Semalam, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, pengenalan mekanisme tersebut demi memastikan subsidi kerajaan hanya diterima oleh rakyat sahaja.

Mekanisme tersebut menurut Sabri sekaligus mampu menyelamatkan subsidi negara dari dinikmati oleh bukan warganegara di Malaysia

Tiada ulasan: