HALAMAN SANTAI

Ahad, 30 Disember 2012

Muslimat Hamas Menghargai Usaha PAS

 Wartawan Buletin 

http://www.buletinonline.net/images/stories/aberita11/Rasha%20Rantissi.jpg

Muslimat Gerakan Hamas Palestin, menghargai usaha yang dilakukan oleh pemimpin serta ahli-ahli PAS dalam usaha membantu perjuangan rakyat Palestin, khususnya umat  Islam di Gaza.

Ahli Jawatakuasa Muslimat Hamas, yang juga balu kepada as-Syahid Dr Abdul Aziz Rantissi, Rasha Rantissi  (Gambar - paling kiri) melahirkan rasa kagum kepada petugas PAS, khususnya para muslimat PAS yang mengambil pelbagai usaha usaha menyokong rakyat Palestin.

Menurutnya beliau melawat Malaysia selepas peperangan Furqan antara pejuang Palestin dengan Israel pada tahun 2008 dan takjub apabila melihat banyak poster-poster dan risalah menyokong perjuangan umat Palestin di Malaysia.

"saya melawat Malaysia, selepas daripada peperangan Furqan telah berlaku di sini pada tahun 2008, dan saya telah melihat peranan yang begitu hebat yang dilakukan oleh muslimat (PAS) di Malaysia dalam membantu menyelesaikan masalah (umat Ilam Palestin),

"satu perkara yang menakjubkan saya ialah apabila saya pergi ke Malaysia ialah terdapat gambar-gambar (as-Syahid) Syeikh Ahmad yasin dan (as-Syahid) Dr Abdul Aziz Rantisi di sana (dan) juga terdapat perkataan 'Save Gaza,".ujarnya

http://www.buletinonline.net/images/stories/aberita11/rantisi.jpgBeliau berkata demikian dalam satu pertemuan di antara rombongan Misi Perubatan dan Rehabilitasi Yayasan Amal Malaysia dengan muslimat Hamas, pada 19 Disember lalu.

Abdul Aziz Ali Abdul Majid al-Rantissi ( Bahasa Arab : عبدالعزيز علي عبدالمجيد الحفيظ الرنتيسي,  23) adalah antara pejuang Palestin yang bersama-sama Sheikh Ahmad Yasssin mengasaskan Hamas.

Rantissi merupakan pemimpin politik Hamas dan jurucakap Hamas di Semenanjung Gaza berikutan pembunuhan  Sheikh Ahmad Yassin Mac 2004.

Seperti ahli Hamas kebanyakan, Rantissi menentang sebarang kompromi dengan Israel dan dipanggil untuk penciptaan keadaan Palestin (termasuk seluruh Negara Israel) melalui pengerahan tenaga ketenteraan terhadap negara Yahudi.

Pada 17 April 2004, Tentera Udara Israel telah membunuh Rantissi dengan tembakan peluru berpandu Hellfire dari AH-64 Apache helikopter yang disasarkan kepada kereta beliau.

Tiada ulasan: