HALAMAN SANTAI

Jumaat, 28 Disember 2012

Tapis calon: Usah sangsi kami, kata panel SPRM

SALMIAH DRUHAMAD DRASHIN

Menjelang PRU 13
Menjelang PRU 13 
 
SHAH ALAM - Sepatutnya tidak timbul langsung sebarang pertikaian bersabit hasrat Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah (PPPR) yang mencadangkan tapisan dilakukan ke atas calon Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Apatah lagi, menurut ahli panel berkenaan, Datuk Seri Azman Ujang, ia adalah satu bentuk mekanisme yang baik untuk menangkis persepsi di kalangan rakyat bersabit amalan rasuah di kalangan calon-calon yang bertanding dalam PRU13 ini.

"Persepsi rasuah ini yang menyebabkan indeks persepsi rasuah di negara ini tidak seperti yang diharapkan. Jika sudah ditapis oleh SPRM, sekurang-kurangnya rakyat tahu mereka ini sudah ditapis SPRM," katanya ketika dihubungi Sinar Harian Online.

Tambah beliau, panel tidak nampak cadangan berkenaan akan mendatangkan masalah atau pun mengundang tanggapan yang yang bukan-bukan kerana ia bertujuan memberi kebaikan kepada semua pihak.

"Itu sahaja. Kalau ada parti politik, kerajaan atau pembangkang, jika mereka tidak setuju, memang tidak logiklah sebab semua parti benci terhadap rasuah. Ini untuk mengelakkan prasangka dan seboleh-bolehnya calon itu bebas dari kes rasuah.

"Kita rasa kalau calon ini bebas dari segi siasatannya, tiada tuduhan rasuah terhadap dia, tidak kisah daripada mana-mana parti, ia akan mencerminkan baik untuk parti yang dia wakili," ujar Azman.

Terdahulu, pelbagai pihak menyuarakan pandangan apabila panel bebas bahagian pencegahan ini tampil dengan idea supaya calon PRU13 ditapis oleh SPRM.

Di sebalik ramai yang bersetuju, tidak kurang suara-suara yang mempertikaikan kredibiliti SPRM dalam mengendalikan proses ini, persoalan tidak adanya undang-undang khusus yang membenarkan calon PRU untuk ditapis sehingga lah kepada yang berpendapat, cukup lah sekadar ditapis di peringkat dalaman parti sahaja.

Apa pun kata Azman, pihaknya mengucapkan ribuan terima kasih di atas pandangan yang diberikan.

Beliau seterusnya berharap semua parti dapat memberi kerjasama baik dalam menjayakan cadangan ini bagi memastikan tidak timbul masalah bersabit calon parti masing-masing di kemudian hari.

Ini katanya, bagi mengelakkan masalah-masalah seperti calon yang menang kemudiannya dikesan terbabit dengan rasuah selepas bergelar wakil rakyat sehingga Pilihan Raya Kecil (PRK) terpaksa dilakukan.

Tambahan ini bukan uatu proses yang rumit sehingga memaksa undang-undang baru digubal untuk melaksanakannya.

"Tentang kuasa, ini tak ada kena-mengena dengan kuasa. SPRM berkuasa untuk menyiasat kes-kes rasuah. Apa sahaja yang bersabit dengan rasuah, pihak berkuasanya ialah SPRM. SPRM juga bersedia untuk menjalankan tugas tambahan ini.

"Panel berpendapat tidak ada sebab kalau kita tidak ada apa-apa yang hendak diselindungkan, kalau tak ada rasuah, apa yang hendak ditakutkan," ujar beliau lagi.

Tiada ulasan: