HALAMAN SANTAI

Isnin, 31 Disember 2012

Yatt Hamzah : Contohi Selangor Dekati Generasi ‘Y’


Generasi 'Y' 04

SHAH ALAM: Artis popular Yatt Hamzah memuji langkah Kerajaan Negeri Selangor dalam menangani masalah generasi muda di negeri ini.

Katanya, program seperti Seminar Generasi ‘Y’ yang diadakan di Dewan Jubli Perak, Bangunan SUK wajar dicontohi Kerajaan Negeri lain.

Seminar seperti itu dapat memberi panduan kepada generasi muda menyediakan diri menghadapi pelbagai cabaran kehidupan hari ini.

“Pengisiannya sangat baik sebab berbentuk keilmuan dan juga hiburan bagi menarik minat anak muda, syabas kepada Kerajaan Negeri,” ujar Yatt atau nama sebenarnya Haryati Hamzah ketika ditemui Tv Selangor dalam seminar tersebut.

Mel wings Generasi 'Y' 01

Seorang lagi artis Mel Wings atau nama sebenarnya Ismail Zainuddin pula berkata beliau terkejut melihat sambutan menggalakkan dari generasi muda terhadap seminar ini.

“Program ini amat baik, perlu lebih kerap lagi samada sebulan sekali atau seminggu sekali kerana dapat memberi panduan kepada anak muda bagaimana menghadapi cabaran dunia zaman serba mencabar sebagaimana yang difitrahkan oleh Allah” kata Mel.

Sementara itu , peserta yang ditemui turut memuji program yang dianjurkan Kerajaan Negeri ini.

Pelajar Universiti Institut Teknologi Mara (UiTM) Iiman Bte Mohd Zaki, 24, pula mencadangkan agar seminar ini dijadikan acara tahunan dengan penyusunan program yang lebih kemas lagi.

“Tahun lepas dan tahun ini dah buat, saya rasa sangat wajar diteruskan dengan promosi lebih besar dan awal lagi.

“Walaupun minggu ini adalah minggu belajar sebab peperiksaan, tetapi ramai rakan saya hadir, tetapi kalau lebih banyak promosi dan awal pasti lebih ramai yang datang,” kata Iiman.

Mohammad Taufiq Ramli pula berkata seminar ini mampu menarik golongan belia kerana menyediakan program seimbang untuk anak muda.

“Kita dapat lihat tadi ada Ulama, tokoh pakar psikologi, Prof Madya Dr Mariani dan juga golongan artis.

“Ia dapat membantu golongan remaja mengenalpasti indentiti mereka seperti generasi X, Y dan sebagainya.

Sebelum itu, Seminar Generasi ‘Y’ mendapat sambutan baik apabila berjaya mengumpulkan hampir 1,000 anak muda dari seluruh Selangor.

Yatt Hamzah 01

Antara tokoh yang diundang dalam seminar itu termasuklah Pensyarah Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya (UM), Profesor Madya Dr Abu Hassan Hasbullah, Pensyarah Kanan Fakulti Syariah dan Undang-undang, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) dan Pensyarah Jabatan Psikologi Pendidikan dan Kaunseling, Fakulti Pendidikan Universiti Malaya (UM), Prof Madya Dr Mariani Md Nor.

Selain itu, dalam seminar terbuka kepada semua golongan anak muda itu turut diserikan dengan kehadiran artis popular Yatt Hamzah, Diana Amir dan Mel Wings yang kini bergiat sebagai pendakwah bebas sebagai ahli panel dalam forum bertajuk Gen ‘Y’ dan Seni.

Selain forum Gen ‘Y’ dan Seni, turut diadakan dalam seminar tersebut, Ekspresi Gen ‘Y’ Terhadap Dakwah, Fenomena Media Baru: Sikap dan Sudut Pandang Gen ‘Y’ dan lima segmen lain.

Generasi 'Y' 03
Generasi 'Y' 01

Tiada ulasan: