HALAMAN SANTAI

Jumaat, 29 Ogos 2014

Perubatan: Had ke IPTA kerana kolej swasta?

HARAKAHDAILY


KUALA LUMPUR: Tindakan Kementerian Pendidikan membenarkan kolej perubatan swasta tumbuh terlalu banyak punca sebenar kurang tempat latihan di hospital sehingga tawaran jurusan itu di institut pengajian tinggi awam (IPTA) terpaksa dihadkan.

Ahli Parlimen Kulai, Teo Nie Ching berkata demikian menyangkal cadangan Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Wee Ka Siong untuk menambah tempat yang ditawarkan di IPTA, dengan harapan tiada pelajar cemerlang yang gagal menyambung pelajaran ke jurusan itu, lapor Roketkini.

Beliau berkata, cadangan itu sahaja tidak memadai untuk menyelesaikan masalah berkaitan, iaitu kurangnya tempat graduan perubatan menjalani latihan.

“Jika kita menambah jumlah pengambilan di IPTA untuk pelajar yang layak, bagaimana pula kita dapat beri jaminan bahawa mereka akan mendapat latihan mencukupi ketika menjadi doktor pelatih nanti,” katanya.

Beliau merujuk kenyataan Timbalan Menteri Pendidikan P Kamalanathan bahawa jumlah tawaran dikurangkan untuk tahun ini kerana doktor pelatih sedia ada di hospital terlalu ramai sehingga ada yang ‘tidak diberikan apa-apa tugasan’.

Pada masa sama katanya, statistik “World Development Indicators: Health Systems” oleh Bank Dunia menunjukkan julat purata doktor per 1,000 orang bagi Malaysia hanyalah 1.2, berbanding 1.5 bagi seluruh dunia dan 1.8 bagi negara pendapatan sederhana.

Lebih buruk, julat purata katil hospital per 1,000 orang di Malaysia adalah 1.9, jauh lebih rendah berbanding di negara berpendapatan sederhana, iaitu 3.4.

“Maka kita perlu tanya diri sendiri, adakah terlalu ramai doktor di Malaysia, jawapannya tidak.

“Kita memang memerlukan lebih ramai doktor dan juga hospital,” katanya.

Maka katanya lagi, punca sebenar masalah yang berlaku adalah akibat kurangnya penyelarasan antara Kementerian Kesihatan dan Kementerian Pendidikan.

“Sejak dari awal, Kementerian Pendidikan tidak sepatutnya membenarkan kolej perubatan tumbuh terlalu banyak tanpa menimbangkan keperluan Kementerian Kesihatan.

Kata Nie Ching akhirnya yang menjadi mangsa adalah pelajar cemerlang yang datang daripada keluarga berpendapatan rendah ekoran kekurangan tempat di IPTA.

Menurut jawapan Parlimen, terdapat sebelas institusi pengajian tinggi awam menawarkan ijazah perubatan dengan jumlah pelajar sebanyak 7,271 orang berbanding 10,558 pelajar di 22 institusi pengajian tinggi swasta.

Tiada ulasan: