HALAMAN SANTAI

Selasa, 31 Januari 2017

Najib mesti jelaskan mengapa Saudi Aramco tarik diri dari projek Pengerang

MALAYSIA DATELINE
 
 
Salahuddin AyubSalahuddin Ayub

Timbalan Presiden Parti Amanah Negara (Amanah) Salahuddin mendesak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menjelaskan punca pembatalan perjanjian kerjasama antara Saudi Arabian Oil Co (Saudi Aramco) dan Petronas bernilai AS$27 bilion di Pengerang, Johor.

“Kita lihat seperti satu keputusan yang dilakukan secara tiba-tiba (oleh Saudi Aramco).

“Isu utamanya adalah kenapa?” katanya, memetik laporan Malaysiakini.

Minggu lalu, media melaporkan syarikat minyak dan gas gergasi Arab Saudi itu merancang untuk menangguhkan kerjasama dengan Petronas, sekali gus menimbulkan tanda tanya tentang masa depan projek berkenaan.

Perancangan Saudi Aramco itu diketahui ketika Petronas sedang bergelut dengan kejatuhan harga minyak dunia.

Bagaimanapun Reuters pada Jumaat lalu melaporkan, Petronas akan meneruskan projek itu demi memastikan operasi Rapid bermula pada 2019, walaupun tanpa penyertaan Saudi Aramco.

Mengulas lanjut, Salahuddin berkata Najib yang juga menteri kewangan bertanggungjawab untuk menjelaskan kenapa pelaburan di projek projek kompleks Bersepadu Penapisan Minyak dan Petrokimia (RAPID) itu ditarik balik.

“Kita mungkin boleh mengaitkan dengan kehilangan keyakinan oleh syarikat asing untuk melabur di Malaysia, sebagai kesan daripada skandal 1MDB yang menjadi tumpuan media-media asing,” katanya.

Tiada ulasan: