HALAMAN SANTAI

Sabtu, 28 Januari 2017

SPRM perlu bukti untuk tangkap 'jerung besar'

Bernama


"Tunggu", itulah kata-kata tegas Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Dzulkifli Ahmad

kepada mana-mana ahli anggota politik yang terbabit dengan rasuah di negara ini.

Mengulas amaran daripada ketua SPRM itu, Profesor Madya di Jabatan Sosiobudaya Universiti Malaya (UM) Dr Awang Azman Awang Pawi berkata ia mencerminkan ketegasan SPRM untuk bertindak tanpa mengira ideologi parti, pangkat dan kedudukan.

Namun beliau berkata untuk memastikan anggota politik terbabit atau "jerung besar" itu tidak terlepas, SPRM memerlukan bukti kukuh kerana undang-undang adalah berteraskan fakta dan bukan sekadar persepsi semata-mata.

"Proses pendakwarayaan sesuatu yang kompleks. Hanya disebabkan kesilapan teknikal boleh jejaskan sesuatu kes tersebut. Isu ikan bilis dan ikan jerung besar sering berkumandang setiap kali ada tangkapan dan sabitan.

"Namun pandangan seumpama tersebut perlu ada contoh dan bukti-bukti konkrit kerana ada kalanya ia bersifat persepsi atau prasangka semata-mata. Hal ini kerana hakikatnya undang-undang berteraskan fakta dan bukti yang cukup kuat," katanya kepada Bernama ketika dihubungi.

Awang Azman berkata dalam meneruskan kesinambungan komitmen tinggi membanteras rasuah yang kini dianggap musuh nombor satu negara selepas dadah, SPRM juga perlu memberi keyakinan kepada rakyat setiap kali tangkapan dibuat

tertuduh berjaya didakwa dan disabitkan kesalahan di mahkamah.

"SPRM perlu elak persepsi bahawa penahanan ini disebabkan tempoh PRU (pilihan raya umum) semakin dekat.

"Yang ingin dilihat oleh golongan rakyat ialah sejauh mana tangkapan ini berjaya didakwa dan disabitkan oleh mahkamah," katanya.

Tegas beliau dalam membasmi rasuah fokus tidak seharusnya kepada penjawat awam malah juga pihak usahawan yang memberi suapan agar tidak terlepas daripada sebarang tindakan dan kekal bebas di luar.

"Pihak SPRM perlu fokuskan pemberi suapan dan perlu kenakan hukuman yang lebih keras untuk pengajaran kepada yang lain agar tidak berani memberikan sogokan rasuah.

"Tanpa pemberi rasuah, rasuah tak akan berlaku. Jadi, untuk menuding penerima rasuah adalah tidak memadai," katanya.

Dalam tangkapan terbaru Op Caviar pada 24 Jan lalu, lima orang termasuk dua bekas pegawai kanan Felda ditahan di sekitar Lembah Klang kerana disyaki terbabit dalam penyelewengan projek ternakan ikan Sturgeon bernilai RM47.6 juta.

Awal bulan ini SPRM merampas dan menyita wang tunai serta jongkong emas bernilai kira-kira RM3 juta susulan penahanan seorang ketua setiausaha (KSU) sebuah kementerian disyaki terlibat dalam rasuah.

Selain penahanan itu, seorang lagi suspek lelaki berusia 29 tahun turut ditahan kerana disyaki berperanan menerima serta menyimpan wang hasil rasuah daripada kontraktor, pembekal dan vendor bagi pihak KSU yang berumur 59 tahun dan bergelar 'Datuk' itu.

Semalam dalam satu ditemu bual oleh saluran berita Astro Awani, Dzulkifli berkata SPRM tidak boleh mendedahkan siapa yang akan ditangkap atau bila tangkapan dilakukan sambil menegaskan pihaknya tidak akan melepaskan sesiapa sahaja yang terlibat dengan perbuatan rasuah.

Beliau berkata SPRM bertindak terhadap pelaku tanpa mengira pangkat dan kedudukan - sama ada mereka ahli politik, ahli perniagaan atau pegawai syarikat berkaitan kerajaan (GLC) mahupun penjawat awam.

Menurut Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pencegahan) SPRM Datuk Shamsun Baharin Mohd Jamil sepanjang tahun lalu SPRM menahan 932 individu kerana terbabit salah laku rasuah.

Beliau berkata daripada jumlah itu, SPRM telah membuka 982 kertas siasatan dan 258 daripadanya dibawa ke mahkamah setakat 15 Dis lepas.

Shamsun Baharin turut menzahirkan kebimbangan berhubung penglibatan golongan muda dalam gejala itu berikutan 54 peratus iaitu 1,267 daripada 2,346 individu yang ditahan dari tahun 2014 hingga 2016 berusia bawah 40 tahun. -Bernama

Tiada ulasan: