HALAMAN SANTAI

Selasa, 31 Januari 2017

Pegawai keselamatan syarikat penerbangan disyaki IS ditahan

 
Pegawai tersebut seorang warga Indonesia berstatus pemastautin tetap


khalid-isis-arrest-1

KUALA LUMPUR: Polis telah menahan 3 lelaki disyaki terlibat dalam kegiatan militan IS di Pahang dan ibu negara.

Bahagian Counter Terrorism Cawangan Khas Bukit Aman menangkap 2 daripada mereka di Kuantan, Pahang, pada Jumaat dan seorang lagi di Kuala Lumpur Ahad lepas.

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata suspek pertama adalah warga Indonesia berumur 37 tahun pemastautin tetap Malaysia yang bekerja sebagai pegawai keselamatan di Malaysia Airlines Berhad.

Beliau berkata suspek berlepas ke Turki pada 2013 dan mempunyai hubungan dengan rakyat negara ini yang menganggotai IS di Syria.

“Siasatan polis mendapati suspek merancang untuk membawa isterinya ke Syria untuk menyertai IS. Polis merampas senjata angin jenis ‘AirSoft’ serta 3 buah buku berjilid ‘Tarbiyah Jihadiyyah’,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Suspek kedua berusia 32 tahun bekerja sebagai pengawal keselamatan sebuah syarikat swasta.

Dia disyaki anggota kumpulan IS yang berhasrat menyertai kumpulan berkenaan di Syria. Polis merampas senjata api jenis ‘Shotgun Trusty PM4’, kata Khalid.

Suspek yang ditahan di Kuala Lumpur pula berumur 38 tahun dan tidak bekerja.

Khalid berkata siasatan mendapati suspek itu mengaku menyokong IS dan membuat ugutan melancarkan serangan bom ke atas Jabatan Mufti Negeri Sembilan yang didakwanya tidak mengikut syariat Islam.

“Sebelum itu, suspek melalui akaun Facebooknya pernah membuat ugutan bunuh dan mengugut akan melancarkan serangan bom di sekitar Kuala Lumpur,” katanya.

Khalid berkata kesemua suspek ditahan kerana disyaki melakukan kesalahan berkaitan dengan keganasan dan akan disiasat mengikut prosedur di bawah Akta Kesalahan (Langkah-Langkah Khas) 2012.


Tiada ulasan: