HALAMAN SANTAI

Isnin, 30 Januari 2017

Jutawan Malaysia bina 5,000 rumah orang miskin Filipina

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
PETALING JAYA: Jutawan Malaysia, Tan Sri Vincent Tan berjanji untuk membina 5,000 rumah untuk golongan miskin Filipina, lapor portal berita Filipina Inquirer.net.
 
Beliau akan melaksanakan projek itu dengan bantuan Yayasan Pembangunan Masyarakat Gawad Kalinga (GK).
 
“Orang kaya jadi kaya kerana ramai orang miskin menyokong perniagaan mereka,” kata Tan pada Sidang Kemuncak Perniagaan Sosial Dunia ke-4 di GK Enchanted Farm di Angkat, Bulacan, Manila.
 
Tan, pengasas syarikat Berjaya Group mendermakan 100 juta pesos (RM8.9 juta) kepada GK pada 2012.
 
Ia sebahagian daripada janjinya untuk memberikan 300 juta pesos (RM26.7 juta) bagi pembinaan 3,000 rumah bagi rakyat Filipina yang dilanda bencana alam.
 
Tan berkata Berjaya dan GK setakat ini berjaya membina 1,000 rumah, menurut portal itu.
 
“Kami berjanji membina 3,000 rumah beberapa tahun lalu dan jika anda membinanya dengan cepat, kami menjanjikan 5,000 rumah.
 
“Saya janjikan separuh kekayaan saya untuk kerja amal. Orang ramai sokong perniagaan kami dan siapa mereka? Kebanyakannya ialah golongan miskin,” katanya.
 
Beliau berkata mereka merancang untuk melakukan perkara sama di Malaysia, seperti dilakukan GK di Filipina dan menyediakan rumah perlindungan percuma untuk masyarakat miskin Malaysia.
 
Pengasas GK, Antonio Meloto berkata Berjaya ialah salah seorang rakan kerjasama GK yang paling pemurah.
 
Menurut yayasan itu, terdapat 12 perkampungan Berjaya-GK di negara itu, termasuk 2 yang pertama bagi mereka yang terselamat ribut taufan “Pablo” di Compostela Valley.
 
 

Tiada ulasan: