HALAMAN SANTAI

Isnin, 1 Jun 2020

Agong Tak Mungkin Layan Per4ng Psik0logi PH Nak Jadi Kerajaan Semula – Pakar

ohmymedia.bbn.my

PETALING JAYA – Parti paling kecil dalam Pakat4n Harapan (PH) melanc4rkan “perang psikologi” sewaktu bek4s gabungan kerajaan itu mempertingkat kempennya untuk kembali berkuasa, kata sumber yang maklum mengenai perbincangan untuk menumbangkan kerajaan 3 bulan Perikatan Nasional (PN).

Beberapa hant4ran di media sosial oleh individu yang rapat dengan Amanah turut mend4kwa PH, gabungan 3 parti yang dit3ndang keluar dari Putrajaya selepas PPBM keluar pada Februari mend4kwa ia kini mempunyai sokongan major1ti 222 ahli Parlimen di pihaknya.

Mal4h satu hantaran mend4kwa PH kini menunggu untuk hadir ke istana menghadap Yang di-Pertuan Agong bagi memaklumkan mereka mempunyai sokongan mencukupi melalui kenyataan bersvmpah (SD) yang dit4ndatangani oleh ahli Parlimen.

Seorang pakar undang-undang yang mahir mengenai peranan istana menol4k d4kwaan itu.

Beliau berkata, keadaannya berbeza dengan kris1s polit1k pada Februari lepas apabila kerajaan PH tumb4ng berikutan peletak4n jaw4tan Dr Mahathir Mohamad.

“Agong sudah pasti tidak akan mel4yan SD baru daripada gabungan yang mend4kwa mempunyai sokongan major1ti. Tidak ada obl1gasi sedemikian dipertanggungj4wabkan ke atasnya di bawah Perkara 43 (4),” katanya dengan menambah bahawa ucapan Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah di Dewan Rakyat pada 18 Mei lepas menjelaskan perkara itu.

“Membenarkannya akan menc3tuskan kris1s dan ketidakstab1lan polit1k kerana setiap 2 bulan mungkin akan ada parti politik yang hadir ke istana mend4kwa mereka mempunyai sokongan major1ti,” katanya.

‘Perang psik0logi biasa’

Sumber yang rapat dengan lingkungan PH mended4hkan bahawa dakw4an mengenai perubahan di Putrajaya adalah perkara “biasa” dengan berkata, ia “menyerupai kempen sebelum ini”.

“Ia menyamai perang psik0logi pemimpin tertentu pada 2008 yang mend4kwa mempunyai sokongan untuk menjatvhkan kerajaan Barisan Nasional (BN) pada masa itu,” kata orang dalam PKR, dipercayai mervjuk kepada kempen 16 September 2008 oleh Anwar Ibrahim untuk mengamb1l alih kerajaan persekutuan, 5 tahun sebelum kejayaan besar gabungan Pakatan Rakyat (PR) yang dianggot4inya.

Khabar angin dan spekul4si mengenai majlis menghadap di Istana Negara tersebar dalam kal4ngan penyokong PH sejak malam semalam.

Ini termasuklah dakw4an bahawa Parlimen akan dibub4rkan esok bagi membuka jalan kepada pilihan raya umum, sementara yang lain bercakap tentang “kesihatan” Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Muhyiddin dikenakan perint4h kuarantin 14 hari sejak minggu lepas selepas menghadiri mesyuarat pasca Kabinet yang menyaks1kan seorang pesertanya dis4hkan dij4ngkiti Cov1d-18 selepas itu.

Terbaru pengarah komunikasi Amanah Khalid Samad, yang merup4kan antara pemimp1n PH yang lantang sejak ia tumb4ng 3 bulan lepas, berikrar untuk bekerja ker4s bagi mendapatkan semula mandat pilihan raya gabungan polit1k itu.

“Ia adalah persoalan memenuhi amanah rakyat,” kata bek4s menteri Wilayah Persekutuan itu pada sidang media di pejabat beliau di Shah Alam.

FMT tidak dapat meng3sahkan sama ada terdapat permohonan untuk menghadap Agong hari ini.

Dua minggu lepas Sultan Abdullah mempertahankan keputvsan mengeh4dkan persidangan Dew4n Rakyat selama 1 hari dengan agenda tungg4l Tit4h Diraja.

“Beta ingin menasihatkan supaya tidak mengheret negara sekali lagi ke kanc4h polit1k yang tidak men3ntu, ketika rakyat jelata masih berhadapan dengan pelbagai masal4h dan masa depan yang cukup sukar akibat pand3mik Cov1d-19 ini,” katanya.

Sultan Abdullah juga berkata, beliau memberi masa secukupnya kepada ahli Parlimen dari kedua-dua belah pihak untuk mencadangkan nama calon perdana menteri.

“Setelah melalui semua proses tersebut, dan selaras dengan Perlembagaan Persekutuan, beta mendapati Tan Sri Muhyiddin bin Haji Yassin mendapat kepercayaan major1ti ahli Dewan Rakyat dan dengan demikian selayaknya dilantik sebagai perdana menteri ke-8,” katanya.

Bagaimanapun wujud d4kwaan berc4nggah mengenai bilangan ahli Parlimen yang menyokong kerajaan PN.

Susun4n tempat duduk persidangan Dewan Rakyat pada 18 Mei menunjukkan 114 ahli Parlimen berada di pihak kerajaan, 107 pemb4ngkang dan 1 Bebas.

FMT sebelum ini memetik seorang pegawai Parlimen yang berkata, susunan tempat duduk baru akan dibuat pada persidangan Julai berikutan aduan yang diterima.


Tiada ulasan: